Claire Arens
2018 - week 11

De vrijheid inschieten

Op weg naar werk, cirkelt een helikopter over Amsterdam. Een oorverdovend lawaai maakt zich meester van de stad. Het lijkt wel alsof dit een voorteken is voor het gesprek dat ik heb met Simon Brester, programma manager media en congressen bij de gemeente Amsterdam.

Het is altijd fijn om Simon te spreken. Hij begrijpt precies waar filmmakers tegen aan lopen. De gemeente Amsterdam steunt InAir.Amsterdam omdat ze het belangrijk vinden dat de creatieve sector de mogelijkheid heeft om mooie beelden van de stad te maken. Daarvoor moeten wel allerlei beperkingen worden weggenomen. Het is goed dat inAir.Amsterdam de discussie over dronevliegen in de stad voor professionals aanzwengelt. In de stad mag je nergens dronefilmen, we zitten in het Schipholgebied en binnen de bebouwde kom mag sowieso niets. Nu moet er worden gewerkt met kabels over de grachten voor mooie shots en die nemen veel ruimte in. Of met helikopters, en wat maken die veel lawaai. We zijn het roerend met elkaar eens, het gebruik van professionele drones in de stad heeft enorme voordelen. Laten we hopen dat de landelijke politiek dat ook gaat inzien.

Terug op kantoor bekijk ik de inzendingen. Vandaag verdient die van Paul Hoehenberg uit Duitsland met de film Bavaria het podium. Joyce Hansson en Nina Peijen van de social-afdeling van AVROTROS zetten deze meteen online. Super knap hoe zij binnen no time de Facebookpagina van inAir op de kaart hebben weten te zetten.

Opeens staat Bertram, verbeteraar van verhalen van anderen, voor mijn neus. Bertram is de man achter de ScriptAcademy en geeft ook zelf scenariolessen. Hij zal met regisseur Dennis Bots een workshop geven tijdens InAir.Amsterdam. Hij is erg enthousiast over dronefilmen omdat de vrijheid van verhalen vertellen, door de drone, nog meer wordt opgerekt. Het ongeloofwaardige wordt geloofwaardiger met een droneperspectief. Je kunt alle kanten op. Met de drone schiet je letterlijk de vrijheid in.

Deze workshop is een beetje een vreemde eend in de bijt omdat hij twee uur duurt en er maximaal vijftien mensen kunnen meedoen.  Dit in tegenstelling tot de andere workshops die maximaal 45 minuten duren en waar honderdmensen aan mee kunnen doen. We bespreken zijn workshop en wat hij de deelnemers wil leren. Het zal met name gaan over het centraal stellen van het perspectief van de drone van waaruit je het verhaal vertelt. Het perspectief van de drone kan van alles symboliseren, een ziel, een alien, een overleden kat enzovoort. Hierdoor wordt de drone de vertel instantie. Als je dat bepaald hebt, volg je de drie traps raket:

  1. Verhaal, hoe wordt het verhaal verteld?
  2. Verbinding, hoe verbind je de drone aan de hoofdpersoon?
  3. Spanning, hoe genereer je spanning en hou je de kijker geïnteresseerd? Welke trucjes pas je toe om dit voor elkaar te krijgen?

Naast een workshop wil ScriptAcademy 2 mei speeddates organiseren tussen scenaristen en regisseurs. Leuk plan, dat gaan we regelen. We praten nog wat na over de opzet van de workshop. Ik zou deze ook wel willen volgen, maar helaas zit dat er niet in. Jullie kunnen dat wel, maar geef je hier snel op.

Claire Arens
Projectleider inAir.Amsterdam, AVROTROS