De impact van belangrijke maatschappelijke veranderingen op bedrijven
woensdag 17 januari 2024

De impact van belangrijke maatschappelijke veranderingen op bedrijven

Of je nu werkt in loondienst of zelf een onderneming of organisatie runt: je hebt altijd te maken met een bedrijf of organisatie en die zijn voor een groot deel onderhevig aan maatschappelijke veranderingen. We leven in een van de innovatiefste tijden ooit en daardoor verandert de wereld voortdurend.

Maatschappelijke veranderingen door innovatie hebben ook direct impact op bedrijven. Maar welke maatschappelijke veranderingen hebben in 2024 de meeste impact?

Hybride werken: steeds meer ondernemers werken in de cloud
Hybride werken wordt door steeds meer bedrijven en organisaties gefaciliteerd. Veel mensen in loondienst werken, wanneer dit kan, voor een deel thuis. Hybride werken kent namelijk enkele belangrijke voordelen. In de eerste plaats past deze trend bij een duurzame wereld, want minder reisbewegingen zijn altijd beter voor het klimaat.

Mensen ervaren ook meer werkgeluk wanneer ze de werkplek kunnen indelen naar hun smaak. Je houdt ook meer tijd over voor je hobby’s en privétaken, zoals het opvoeden van de kinderen. Sommige bedrijven spelen handig in op deze maatschappelijke veranderingen en bieden bijvoorbeeld cloud hosting aan. Cloud hosting stelt een onderneming immers in staat om op afstand samen te werken.

Krapte op arbeidsmarkt: andere wervingsstrategieën
Er is al een lange tijd sprake van een krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt en vanwege de vergrijzing is de kans ook groot dat dit de komende tijd nog zo blijft. Voor veel werknemers is dit natuurlijk gunstig, want ze vinden sneller een baan die bij ze past. Voor bedrijven is het echter lastig om bij krapte op de arbeidsmarkt goede mensen te werven en om die reden zijn andere wervingsstrategieën noodzakelijk.

Recruiters zijn in deze tijd dan ook zeer populair en dat zie je duidelijk aan het feit dat ze door veel bedrijven worden ingeschakeld. Een goede recruiter kijkt niet alleen naar je cv en capaciteiten, maar ook naar je persoonlijkheid. Je moet immers ook goed in een team passen. Daar wordt in deze tijd de relevantie steeds meer van ingezien.

De digitale samenleving: de sociale media zijn niet meer weg te denken
Het is duidelijk dat we al een lange periode in een digitale samenleving leven. We gaan bijvoorbeeld minder vaak de straat op om producten te kopen, want een groot deel van de Nederlanders doet zijn aankopen online. Helaas hebben mensen ook minder fysiek contact met elkaar, want door sociale media en de vele apps kun je elkaar op andere manieren spreken.

Zowel jong als oud maakt gebruik van de sociale media, maar de kanalen verschillen. Oudere mensen zitten meer op Twitter en Facebook, terwijl jongeren vooral voor TikTok en Instagram kiezen. Als bedrijf heb je in de digitale samenleving ook echt sociale media nodig om populair te worden en te blijven.

 

 

 

Bericht delen