Winnende mix: The Tribute – Battle of the Bands en The Tribute Live in Concert
vrijdag 26 april 2024

Winnende mix: The Tribute – Battle of the Bands en The Tribute Live in Concert

Een tevreden zenderbaas, bevlogen producent, glunderende sponsor, vier uitverkochte Ziggo Domes en trotse tribute bands die hun droom – live on stage – in vervulling zien gaan. Ramon Mesman, Director Branded Content Talpa Studios en Thomas Metz, Manager Brand Partnerships VodafoneZiggo, hebben met The Tribute – Battle of the Bands al drie tv-seizoenen een hit in handen. En die uitsmijter in de vorm van The Tribute – Live in Concert maakt de swingende businesscase kogelrond. In clubhuis Ziggo Dome klimt de SBS6-muziekcompetitie naar een climax met headliner The Bee Gees Forever. Maar wat is het geheim van deze hitformule?

In lekker loom lenteweer stroomt een grijze golf op zaterdagavond over het Arenaplein naar de moderne muziektempel waar Ziggo Dome de deuren opent voor The Tribute – Live In Concert. Het dak vloog er nog net niet af, maar de sfeer was opperbest tijdens dit avondje uit op vrijdag 12, zaterdag 13 en zondag 14 april. Vier winnaars van de afvalrace straalden in een tot de nok gevulde Ziggo Dome. Behalve winnaar Bee Gees Forever, traden ook runner-up The Fortunate Sons op met Brothers of Blues als support-act, terwijl Sinatra by Douglas & Bosco de line-up opende. Even hiervoor liet Tribute-jurylid en Golden Earring drummer Cesar Zuiderwijk met een kwartet slagwerkers nog even zien en horen wat een knallende intro betekent, waarna deejay Jeroen Nieuwenhuize de avond verbaal en muzikaal in een mooie mix liet samensmelten.

Meezingfeest
Hoe omschrijf je zo’n avond, waar ook John de Mol temidden van 180 Talpa Studios-collega’s ziet dat het goed is? Een bonte mix aan stijlen, bij vlagen variërend van een muzikaal meezingfeest tot aanstekelijke rock & roll en van de gierende gitaren bij CCR tot dartele disco, afgewisseld met harmonieuze samenzang van The Bee Gees Forever. Sinatra, by Douglas & Bosco, opent het bal en dat is wel aan good old Peter Douglas toevertrouwd. De master crooner won in 1987 de Soundmixshow met zijn imitatie van Frank Sinatra en anno april 2024 zingt hij nog steeds klassieker als New York en My Way.

Huppelende dansjes
Tussen snelle ombouwbreaks door draait Jeroen Nieuwenhuize opzwepers (Wham, Queen) en meezingers (Volare, It’s Raining Man), waarna The Brothers of Blues hun opwachting maken. De uiterlijke gelijkenis met Jake en Elwood Blues wordt versterkt door hun performance met malle huppelende dansjes. De adrenaline giert over het podium en springt over naar de zaal, waar het staande publiek in een deinende mensenmassa transformeert bij klassiekers als Sweet Home Chicago, Wooly Bully, Jailhouse Rock en afsluiter Everybody.

Karrenvrachten kippenvel
Vervolgens zorgen The Fortunate Sons, de mannen die de Amerikaanse rockband Creedence Cleerwater Revival meesterlijk naar de kroon steken, voor karrenvrachten kippenvel. Niet alleen is het karakteristieke stemgeluid van John Fogerty verbluffend goed, ook hits als Bad Moon Rising, Suzie Q en Who’ll stop the Rain spatten van het podium. Sluit je ogen en de mannen van CCR staan in Ziggo Dome.

Hoofdprijs
Tot slot bestormen Bee Gees Forever de bühne, zichtbaar blij met de winst en de hoofdprijs: een uur live in Ziggo Dome. Ze openen met Staying Alive en dat lijkt ook in het dagelijks leven perfect te lukken, nu ze sinds hun denderende doorbraak voor het ene na het andere optreden worden geboekt. De mannen hebben hun banen opgezegd en zijn nu fulltime artiest. Zo snel kan het gaan. Met dank aan het geslaagde één-tweetje tussen tv-shows en live-events, waarvoor Thomas Metz en Ramon Mesman de credits krijgen.

Thomas Metz en Ramon Mesman

Succes heeft vele vaders, maar waar is dit zaadje geplant?
Thomas Metz: “Hoewel ik deze verantwoordelijkheid graag zou claimen, is het idee bij Talpa Studios en Mojo geboren, onder andere dankzij John de Mol en John Mulder, waarbij het mooi is dat VodafoneZiggo vroegtijdig is aangehaakt.”

Ramon Mesman: “Wij vonden dat we eens breder moesten kijken. Naast nieuw talent, altijd goed om aan te boren, óók naar bestaand talent. Er zijn zo veel goede tribute bands in Nederland. Jong, oud, in allerlei muziekstijlen. Onze uitdaging was: hoe brengen we dit bij elkaar in een programma?”

En is die vijver groot genoeg?
Ramon: “Precies! Kun je dit seizoenen volhouden? We hebben al eerder projecten met VodafoneZiggo gedaan: is dit een combinatie om de samenwerking op te zoeken? Pas gaandeweg kwam de hoofdprijs, die live-concerten in Ziggo Dome, erbij.”

Dat was wel ambitieus met hoofdletter A.
R: “Ja, dat was ook best spannend.”

T: “Wat ons meteen aansprak was de pure liefde voor
muziek. Het is een authentiek format, waar de passie en het positivisme vanaf spatten. Dat past bij onze merken. Bovendien konden we de relevantie van ons klantprogramma Priority, waarin we onze klanten onder andere toegang geven tot live entertainment, bewijzen: alle tickets voor de shows waren exclusief via ons programma te koop.”

Hoe steekt jullie rol- en taakverdeling in elkaar?
T: “Ik ben verantwoordelijk voor de partnerships waaraan we onze merken verbinden. We zijn onder andere hoofdsponsor van Ziggo Dome en werken daarnaast veel samen met andere entertainmentbedrijven.”

R: “Vanuit het creatieve format-team van Talpa Studios
analyseren we welke merken we met een logische fit aan onze programma’s kunnen koppelen. Of dat nou reality is, een quiz of een grote talentenjacht. Merken moeten zich echt willen verbinden aan het format.”

T: “Het is wel sterk hoe Talpa Studios dit aanpakt, want ze verdiepen zich echt in onze materie. Ze kennen onze ‘uitdagingen’. Dat los je niet alleen op door middel van programma­sponsoring, maar dat begint met een goede relatie én marktkennis. Het helpt als je eerder successen hebt kunnen delen en dat teams van Talpa Studios, Mojo en VodafoneZiggo elkaar begrijpen.”

R: “Ik waak ervoor dat het geen stickers plakken wordt. Voorheen wilden merken vooral het logo in beeld en dan was het al snel goed. Als je nu kijkt naar wat we rond het programma en Priority doen, uitmondend in een grote show en een serie concerten in Ziggo Dome, dan maak je het format echt rond.”

T: “Er is ruimte om Priority relevant te laten terugkomen, naast de billboards voor en na de reclameblokken. Hoe winnaars door de Priority-deur ‘naar Ziggo Dome gaan’, is vrij commercieel, maar… het klopt wel! Ik wil ons zeker niet op de producentenstoel plaatsen, maar hier hebben wij het gevoel dat we aan het co-creëren zijn, in die zin dat Talpa Studios onze uitdaging snapt en dit in het format wordt verweven.”

Integratie
Team Thomas heet Brand Partnerships. “Mijn teamleden beheren en benutten die partnerships én creëren een visie op hoe we Priority en Ziggo Dome via The Tribute naar onze klanten brengen.”

R: “Wij zoeken altijd integratie met onze partners, rekening houdend met de Mediawet.”

T: “In een muzikale metafoor spelen we samen zélf in een band: Talpa Studios is de leadzanger en wij doen de backing vocals. Voor Talpa Studios is het ook belangrijk dat wij een logische plek hebben in het format en we iets relevants toevoegen, in plaats van er een beetje bij te hangen. Dat is ook zo mooi van The Tribute. De mensen kijken in hun woonkamer naar de tv-show en in ons klantprogramma Priority draait het om live-ervaringen. Wij bieden de kijker de kans om de huiskamer te verruilen voor die muzikale reis, live in Ziggo Dome. Mooi toch? Hier zijn we hartstikke trots op. Het is geen glad verkooppraatje, want we brengen het concept in de tv-shows en in de live-concerten echt samen over de bühne.”

Wanneer hadden jullie voor het eerst het gevoel: dit kan écht iets worden?
R: “Na aflevering 3 of 4 vonden we het best spannend om zo’n grote zaal te vullen. Het gaat toch om 15.000 mensen. Maar we waren meteen al meer dan de helft gevuld. Wow! Wat gebeurt er nu? We hadden niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Vorig jaar, met winnaar Bouke and the Elvis Matters Band, waren we drie keer uitverkocht!”

T: “Ik koester zo’n mooi moment meteen na het einde van seizoen 1. We verkochten al duizenden tickets voor de show van volgend jaar, zonder dat mensen wisten welke tribute bands zouden komen. Het publiek koos puur voor het concept.”

R: “De verwondering van onze beide directies toen ze dit eindresultaat zagen, zal ik ook niet snel vergeten.”

Wat hebben jullie zelf met muziek?
T: “Ik ben een brede muziekliefhebber en ik vind het erg leuk dat The Tribute zoveel mensen en generaties aanspreekt, daar word ik blij van.”

R: “Naast mijn rol als bestuurslid van het Metropole Orkest heb ik best een brede smaak.
Van Spice Girls tot The Bee Gees en van Elvis tot David Bowie; het zijn artiesten die de gemiddelde muziekfan aanspreken.”

T: “Een geweldig feest van herkenning. We hebben lef getoond en gelukkig heeft de kwaliteit ons aangenaam verrast. Het is écht goed!”

The Tribute

Droom in vervulling
R: “Tribute bands zijn geen coverbands. Hoewel het professionele muzikanten zijn, hebben ze overdag gewoon een baan. Ze nemen het bloedserieus en zetten echt een performance neer. Dat is voor hen ook kicken. Tribute bands hebben veel aanhang. En dan is het Ziggo Dome een mooi vehikel als hoofdprijs, want voor acts gaat een droom in vervulling. De vakjury bestaande uit Cesar Zuiderwijk, Angela Groothuizen en Spike stond meteen als een huis. De vorm eigenlijk ook.”

Maar straks wel in presentatie, nu Gerard Ekdom naar Veronica vertrekt.
R: “Klopt, maar dit was een vrije keuze van Gerard. We kijken samen met SBS nu naar een opvolger. Of opvolgster.”

The Tribute – Battle of the Bands is verkocht aan SAT 1. Dienen zich nog meer landen aan?
R: “Ik weet dat er meer landen in optie staan, maar de exacte status weet ik niet. Wel weet ik dat bij SAT 1 Die Show der Legenden in augustus gaat lopen.”

Blijft het basisformat intact of gaan jullie thematiseren: alleen reggae of een rockspecial?
R: “Nee, het is familie-entertainment, lekker met het gezin op de bank. Daarom zorgen we ook voor die gevarieerde mix van Kool and the Gang tot U2, dat is juist de kracht. We hebben wel een succesvolle spin-off gemaakt met Bouke Scholten: My Tribute to Elvis. Waarbij Bouke met Rob Kemps in een driedelige serie door Amerika trok in de voetsporen van Elvis, gecombineerd met een concert in PAARD in Den Haag.”

Hoe verklaren jullie het succes?
R: “Het is de eerste keer dat we echt een extensie hebben naar een live-event. Mensen willen daarheen, ook onze collega’s bij Talpa Studios zijn trots. En benieuwd! We zijn met 180 collega’s naar het concert geweest.”

T: “Voor mij is het geheim die droom van Ziggo Dome. Eén van de leadzangers van The Bee Gees is stucadoor. Net als zijn vader. Hij gaat dagelijks met pa bij oma op de koffie en staat nu in een uitverkochte Ziggo Dome, dat zijn toch aansprekende verhalen.”

Wat is the next step? De Kuip of ArenA of een eigen festival?
T: “Voor mij persoonlijk is Ziggo Dome wel dé music venue van Nederland.”

R: “Intussen denk ik dat The Tribute onlosmakelijk verbonden is aan Ziggo Dome. En wat ook belangrijk is: wat goed is, is goed. Er keken 1,3 miljoen mensen naar de finale van het laatste seizoen. Uiteraard kijken we ieder seizoen wat er verfrist kan worden of hoe onze socials kunnen verbeteren – op TikTok hadden we 15 miljoen views – maar terugkomend op je vraag, willen we naar een andere Arena? Voorlopig niet!”

T: “We kunnen wel kijken of we van vier naar vijf shows kunnen groeien. Stap voor stap.”

Zijn jullie alweer bezig voor het nieuwe seizoen?
R: “We zijn nu het casten. Gelukkig melden bands zich ook zelf. We streven naar een mooie mix: niet te veel rock, niet te veel pop. Echt alles komt voorbij.”

Klassieke programmasponsoring
T: “Het is een gave feel good-show. Initieel waren drie dingen belangrijk. Allereerst: een match met onze merken. The Tribute – Battle of the Bands wordt aangeboden door Priority van VodafoneZiggo, in feite de klassieke programmasponsoring. Daarnaast: wat doet The Tribute met de merkbeleving? Daar is een positieve invloed zichtbaar: mensen die het programma hebben gezien, scoren hoger op merkvoorkeur voor zowel Vodafone als Ziggo. Maar het belangrijkste en aller­mooiste is dat we de ultieme ‘Priority’ aan onze klanten konden bieden: een onvergetelijke live ervaring in Ziggo Dome.”

Bonus
“Als in jaar één Ziggo Dome vrijwel volstroomt, oogt de businesscase al positief. Als je er vier uitverkoopt, kan je er niet meer omheen. Maar het allerbelangrijkste is dat merken
en klanten tevreden zijn. Toen we tussen de directies stonden en ons realiseerden: dit zijn dus allemaal klanten én kijkers die een kaartje hebben gekocht en staan te genieten – terwijl dit niet onze core business is. Waanzinnig, het smaakt naar meer!”

Kijkcijfers en social media
De finale van het derde seizoen trok 1,3 miljoen kijkers en scoorde 16,6% marktaandeel in 25-59 jaar. Het gemiddelde marktaandeel was 14,8% in diezelfde doelgroep, liefst 37% boven het zendergemiddelde. Op TikTok schoot het van nul naar 43.000 volgers binnen acht weken. Meest bekeken video was een fragment van The Bee Gees, met 2,6 miljoen kijkers op Facebook.
Ramon: “Zien ze in Amerika ineens ‘onze’ Bee Gees Forever online, mensen beginnen echt te gillen als ze die hoge tonen halen. Geweldige content van de show, volledig verzorgd door ons eigen team. Onze socials worden steeds belangrijker.”

Bron: BM
Fotografie: Patrick Loosman, Talpa Network (William Rutten), Ferdi Damman

Bericht delen