Renee Snaak
Senior Influencer Lead Divimove
Renee Snaak
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Zijn virtuele influencers de toekomst?

vrijdag 19 april 2019
Renee Snaak

R: “Goedemorgen jongens. Het is vrijdag. Het weekend staat voor de deur! Ik heb voor vandaag de vraag: zijn virtuele influencers de toekomst?”

JN: “Onze banen verdwijnen door technologie. Dat is niet normaal. Nee, ik vind dit helemaal niks.”
D: “Maar denk je dat ze eraan komen?”
JN: “Ja, dat zal wel gebeuren.”
JD: “Wat zijn virtuele influencers eigenlijk?”
R: “Dat zijn influencers die niet bestaan, maar die wel samenwerken met verschillende merken. Het zijn creaties. Veel merken vinden ze interessant, want zij brengen een nieuwe manier van adverteren teweeg. Merken kunnen deze influencers naar eigen hand zetten. Wij weten allemaal dat je in de wereld van influencer marketing afhankelijk bent van mensen. Leveren influencers op tijd al ’t materiaal aan voor een campagne? Hebben ze zich aan de afspraken gehouden? Zijn ze positief over het merk? Wij weten hoe lastig het soms is om zo te werken. Met een virtuele influencer heb je dat natuurlijk niet.”
L: “Het lijkt me heerlijk, een virtinfluencer.”

R: “Waarom zouden virtuele influencers niet de toekomst zijn?”
D: “Ik denk dat mensen het verhaal achter een persoon ook heel leuk vinden. Mensen vinden het onwijs tof om naar YouTubers te kijken die vloggen over hun leven.”
JN: “En echte influencers kan je ontmoeten of toevallig tegenkomen. Dat maakt het spannend. Met die virtuele influencers kan dat niet. Nee, ik vind het vreselijk.”
R: “Oké, ze zullen voorlopig niet de influencer wereld volledig overnemen. Maar is er nog verschil tussen nep en echt? Ik denk dat een echt persoon soms een post online kan zetten die praktisch net zo nep kan zijn als een post van een virtueel persoon.”
JN: “Ik zei het een paar dagen geleden ook al: het begint bij ambitie, authenticiteit en het verhaal waarom iemand content maakt. Bij een virtuele influencer is dat gewoon bedacht en nep.”

R: “Maar je zou ook kunnen bedenken dat zo’n virtuele influencer ambitie heeft, toch? In principe kan je hetzelfde verhaal als bij een echte influencer bedenken. Maar bij een virtuele influencer kan je dat verhaal helemaal zelf vormgeven.”
L: “Ik vergelijk het een beetje met Spongebob. Hij is ook getekend, heeft zijn eigen merchandise en een duidelijke identiteit. Spongebob zou zo een eigen Instagram kunnen hebben.”
R: “Spongebob is geen nabootsing van de realiteit. Je wordt niet geboren als Spongebob. Die ene virtuele influencer, Miquela, ziet er heel echt uit.”
D: “Ja, ze staat zelfs op foto’s met bestaande rappers.”
JN: “Ik vind het écht niks.”

R: “Vind je het niet ergens ook interessant? Zouden jullie zelf een virtuele influencer volgen die je interessant vindt?”
L: “Als zij interessante content plaatsen en het beeld mij aanspreekt, waarom niet? Het is ergens ook een vorm van kunst, toch?”
R: “Sterk argument, Lau.”
JN: “Als we geen echte influencers kunnen verdragen die verschillende dingen aan zich laten doen, hoe gaan we dan reageren als we alleen van dat soort neppe, ‘perfecte’ figuren online zien?”
D: “Ik zeg niet dat het goed is. Ik vind het heel eng. Maar ik denk dat het gaat gebeuren. Het is super interessant voor adverteerders natuurlijk.”
R: “Dus, Lau, Deb, jullie zouden een virtuele influencer volgen op het moment dat ze voor jou interessante content plaatsen. Jeanine, jij niet. Jij, Jade?”
JD: “Ja, ik zou ze wel volgen ja.”
R: “Jeanine, vind je het écht niet ergens interessant? Moet je niet gewoon wennen aan het idee?”
JN: “Ja, tuurlijk wel. Maar ik houd niet van nep.”
D: “Kim Kardashian is ook supernep.”
JN: “Ik vind het jammer. Dat stukje ambitie gaat er vanaf.”

R: “En wat als je een persoon hebt met heel veel ambitie om iemand of iets groot te maken, en je kan dat met een virtuele influencer die je creëert?”
JN: “Ik geloof zeker dat virtuele influencers steeds meer een onderdeel zullen worden van onze branche. Maar ik wil er nu nog even niet aan wennen.”
R: “Beïnvloeden virtuele influencers de jeugd meer dan echte influencers?”
L: “Ik denk dat virtuele influencers minder beïnvloeden, maar dan moet het wel duidelijk zijn op Instagram dat het account een ‘nep persoon’ betreft. Maar goed, mensen meten zich ook aan Barbie en Ken tegenwoordig. Wat een verwarrende maatschappij toch.”
JN: “Mensen die virtuele influencers creëren zullen toch nooits iets slechts bij zo’n virtuele influencers maken?”
D: “Is dat erg?”

R: “Hoe geloofwaardig is zo’n figuur dan? Het gaat hier toch puur om marketing?”
JN: “Nou, eerst trapte iedereen erin en dacht iedereen dat die ene virtuele influencer echt was.”
L: “Ik zou wel willen dat er een soort keurmerk komt op Instagram als het om een nep persoon gaat. In plaats van een blauw vinkje bij het profiel, een klein potloodje of zo.”
R: “We waren het eerder met elkaar eens dat influencer marketing vooral dient voor awareness en een (herhaaldelijke) kennismaking met merken. Dat kan je natuurlijk ook bereiken met een virtuele influencer. Dus is het per sé nodig om geloofwaardig te zijn?”
JN: “Ja, natuurlijk wel.”
JD: “Als ik zou weten dat een bepaalde influencer nep is, dan zou ik deze influencer niet geloven.”
D: “Ik denk dat het op Instagram echt niet uitmaakt. Het gaat om het mooie plaatje. Of het nu om een echt persoon gaat die heel neppe foto’s plaatst, of een nep persoon die heel echte foto’s plaatst. Bij video is het wel een ander verhaal natuurlijk.”

R: “Ja, ik sluit mij daar graag bij aan. Momenteel is die scheidingslijn tussen nep en echt heel dun. Gecreëerde personen kunnen net zo echt zijn als dat echte mensen nep kunnen zijn. Dus jongens, als eindstand: zijn virtuele influencers de toekomst?”
L, D, JD: “Zeker, maar ik hoop van niet.”
JN: “Nou, nee niet de toekomst. Maar ze gaan er wel komen. Mag ik dan van deze aardbodem verdwenen zijn? Mijn god.”
R: “En nu een vraag wat betrekking heeft op onze banen: zouden wij virtuele influencers kunnen managen?”
JN: “Dat wordt echt een bizarre taak.”
L: “Als we mediawaarde hebben gecreëerd voor deze influencers, dan zullen zij interessant genoeg zijn voor verschillende merken. Er moeten dan natuurlijk wel mensen zijn die de goede match gaan maken tussen merken en deze influencers. We zullen nodig blijven. We will never die!”
R: “Zo, the end. Een fijn weekend allemaal, en een vrolijk Pasen!”

Renée Snaak
Senior Influencer Lead Divimove