Renee Snaak
2019 - week 16

Wat is het verschil tussen influencers en celebrities?

R: “Het is alweer woensdag. De tijd vliegt! Vandaag wil ik het graag met jullie hebben over wat het verschil is tussen een influencer en een celebrity. Kunnen we nog wel spreken over een verschil anno 2019?”

L: “Een influencer zou bij wijze van spreken je buurman of buurvrouw kunnen zijn. Mensen kunnen zichzelf makkelijker identificeren met een influencer, terwijl een celebrity als Beyoncé heel ver van je af staat. Een influencer is meer een vriend en een celebrity is bijna een soort halfgod.”
JN: “Ik denk dat tegenwoordig het verschil tussen een influencer en een celebrity veel kleiner is geworden. Tegenwoordig zijn steeds meer influencers óók celebrities.”
L: “Klopt. Vroeger kochten wij massaal die bloemoorbel van Nina in GTST. Nu willen mensen de oorbellen die Monica Geuze draagt.”
R: “Ben je als Nina uit GTST niet ook een influencer?”
JN: “Ik denk het wel. Maar er zijn ook uitzonderingen. Sommige celebrities verdienen hun geld met bijvoorbeeld acteren of zingen en zijn verder helemaal niet actief op social media.”

L: “Toch voelen influencers persoonlijker aan en staan ze dichter bij mij. Voor mij is dat het concrete verschil tussen een celebrity en een influencer.”
R: “Komt dat doordat YouTube een open platform is en het moeilijker is om op tv te komen?”
N: “Absoluut.”
L: “Dat gevoel heb je inderdaad niet met een bekende tv-presentatrice. Kijk bijvoorbeeld naar Geraldine Kemper. Zij is een echte celebrity en heeft iets mysterieus. Ik heb niet het idee dat ik alles van haar weet.”
R: “Oké, klinkt logisch.”

R: “Maar wanneer ben je als een influencer ook een celebrity?”
D: “Uh, vanaf één miljoen subs?”
JN: “Haha, lekker concreet.”
L: “Misschien als je naast online kanalen ook zichtbaar bent op traditionele media. Dan bereik je niet alleen jongeren, maar ook andere, oudere doelgroepen.”
D: “Naar mijn idee hebben we een top tien aan influencers in Nederland die zó bekend is, dat ze niet meer normaal over straat kunnen. Die influencers zijn inmiddels uitgegroeid tot celebrities.”

R: “Jade, jij bent wat jonger. Wat zeg jij? Wat is voor jou een celebrity en wat is voor jou een influencer?”
JD: “Ik zit nu te denken aan Kaj Gorgels. Hij is begonnen op YouTube en is daarop groot geworden. Nu heeft hij de overstap gemaakt naar tv-presentator van programma’s. Voor mijn gevoel maakte hij daar de switch.”
L: “We kunnen het ook omdraaien. Als je als acteur bekend wilt worden dan kan de aanwezigheid op social media zeker hieraan bijdragen. Als je een celebrity wilt worden, moet je ergens ook influencer zijn. Het is met elkaar verweven.”
R: “De scheidslijn is dus te dun om er een concreet antwoord op te geven. Kan je zeggen dat elke celebrity een influencer is, maar niet elke influencer is een celebrity?”
J, JD, L, D: “Ja, sowieso.”

R: “Wanneer een influencer een celebrity is, hangt af van de platforms waarop ze aanwezig zijn en de mediawaarde van de persoon. Toch?”
JN: “Ja, precies. Die mediawaarde is zeker bepalend. Hoe meer bereik je kunt genereren, hoe interessanter je bent voor tv, marketeers, radio, et cetera.”
R: “De persoonlijkheid bepaalt niet of iemand een celebrity of influencer is. Of wel?”
L: “Als ik denk aan een celebrity, dan denk ik toch eerder aan een tv-persoonlijkheid. Wanneer je op verschillende media en bij verschillende doelgroepen bekend bent, dan ben je een celebrity.”
D: “Toch koppel ik een celebrity niet per sé aan televisie. Kijk naar PewDiePie. Hij is geen tv-persoonlijkheid, maar wel écht een celebrity.”
JN: “Ja, maar hij is wel herhaaldelijk op tv geweest.”
D: “Klopt, maar hij heeft niet de ambitie om op tv te komen.”
JN: “Nee, dat is waar. Hij is een celebrity door zijn mediawaarde. Mensen willen over hem praten.”

R: “Als je spraakmakend bent, ben je dan een celebrity?”
JN: “Zeker.”
R: “Dus wat we kunnen concluderen is: niet elke influencer is een celebrity, maar elke celebrity is een influencer. Een influencer is een celebrity als hij of zij spraakmakend is en een hoge mediawaarde heeft.”
L: “Eens! En je moet natuurlijk wel een blauw vinkje op Instagram hebben, haha.”

Renée Snaak
Senior Influencer Lead Divimove