Renee Snaak
2019 - week 16

Geven influencers een vertekend beeld van de realiteit?

R: “Goedemorgen iedereen. Het is alweer donderdag. Bijna weekend! Ik val meteen met de deur in huis: geven influencers een vertekend beeld van de realiteit? Wat wij zien van influencers op social media: zijn zij dat écht?”

D: “Nee, wij zien sowieso een vertekende versie van deze influencers. Honderd procent.”
R: “Nou, duidelijk Deb. Denk je dat echt, ja?”
D: “Ja, ik denk het wel. Bij Instagram gaat het om de onvergetelijke reizen die je maakt, de mooie auto’s die je hebt en de perfecte relatie met je partner. Het is bijna een taboe om te zeggen dat het een keertje niet goed met je gaat.”

L: “Naar mijn idee ligt dat aan het platform. YouTube vind ik juist een plek waar taboes worden doorbroken en waarop je je kwetsbaar kunt opstellen. Onderwerpen zoals stemmingswisselingen en angststoornissen worden ook besproken in vlogs. Instagram vind ik wel echt een stuk gelikter. YouTube biedt meer ruimte voor rauwere en persoonlijkere content.”
D: “Maar toch zie je op YouTube veel acts. Veel YouTubers zijn open, maar gedragen zich online toch wel anders dan dat zij in echt zijn. Die act werkt gewoon. Ik zeg niet dat het erg is, maar het kan wel een vertekend beeld geven.”
R: “Vind je dat influencers authentieker zouden moeten zijn?”
D: “Nee niet per sé. Uiteindelijk is YouTube ook een platform dat entertainment biedt.”
R: “Soms zitten mensen niet lekker in hun vel, maar zien zij wel altijd die blije influencers op hun feed voorbij komen. Denken jullie dat dit een negatieve invloed kan hebben?”
L: “Er zijn onderzoeken gedaan over de invloed van social media op het zelfbeeld van jongeren. De bevindingen van deze onderzoeken zijn niet bepaald knap. Als opgroeiende en onzekere puber lijkt het mij geen pretje om dagelijks al die Instagram-beauty’s voorbij te zien komen.”

JN: “Jongeren zijn op zoek naar rolmodellen en willen kijken hoe andere mensen met bepaalde situaties omgaan waarin zij zich nu bevinden. Influencers helpen daar echt bij. Jongeren kunnen hun identiteit ook ontwikkelen door hun YouTube-held. Zij staan dichtbij die jongeren.”
L: “Dus je denkt dat influencers een positief effect hebben op hun volgers?”
JN: “Ja, dat kán. Ik bedoel, influencers moeten ook wel positief zijn in hun video’s, anders worden die video’s niet bekeken. En waarom zou je anders video’s maken?”
D: “Precies. Influencers hebben een bepaald imago. Maar mensen worden de hele dag geconfronteerd met de schijn van perfectie op social media. Het aantal jongeren met een depressie is niet voor niets zo hoog nu.”

JD: “Ik vind het erg slecht dat influencers een vertekend beeld geven. Ik heb er vorig jaar ook last van gehad. Ik heb zelfs een tijdje Instagram verwijderd, omdat ik mezelf automatisch ging vergelijken met die mooie Instagram-beauty’s op mijn feed.”
L: “Merk je dat je vriendinnen zichzelf ook vergelijken met mensen op Instagram?”
JD: “Ja, de meiden om mij heen zijn enorm bezig met sporten omdat ze van die fitgirls zien op Instagram en zich daarmee vergelijken. Ik denk dan echt: don’t girl! YouTube vind ik een platform waarbij je ook wel een wat mindere kant kunt laten zien.”
D: “Er zijn influencers die heel real zijn, maar een leven hebben waar hun volgers van dromen. Ze hebben een mooi huis, leuke kleding en maken heel veel mee. Hun volgers vergeten dat zij er keihard voor hebben moeten werken om zo’n leven te hebben. Het is juist uitzonderlijk om zo’n leven te hebben, maar dat beseffen weinig mensen.”

R: “Ik denk inderdaad dat daar het gevaar zit. We kwamen gister al tot de conclusie dat influencers dichterbij hun publiek staan dan celebrities. Misschien denken fans van influencers daarom dat zij eerder zo’n leven kunnen hebben.”
D: “Er zou educatie moeten komen over deze kwestie.”
R: “Dus, influencers kunnen een vertekend beeld geven van de realiteit. Dit is niet altijd het geval en verschilt sterk per platform in hoeverre. Volgers van influencers zien veel perfectionistische content die zij gebruiken als vergelijkingsmateriaal, wat een negatief effect op ze kan hebben. Eens?”
J, JD, D, L: “Ja, inderdaad.”

Renée Snaak
Senior Influencer Lead Divimove