Renee Snaak
2019 - week 16

Zijn wij gevoelig voor reclame op social media?

R: “Goedemorgen allemaal. Het is vandaag dinsdagochtend. Hopelijk is iedereen inmiddels een beetje bijgekomen van het weekend. Vandaag stel ik aan jullie de vraag: zijn wij gevoelig voor reclame op social media?”

JD: “Ik ben ontzettend gevoelig voor reclame. Ik heb zeker wel eens wat gekocht nadat een fashion influencer een product via Instagram had aanbevolen. Ik ben dan heel benieuwd hoe die beautyproducten bij mij zouden werken. Via Instagram Stories kan ik direct met een swipe-up naar de productpagina gaan. Zo wordt het me wel heel makkelijk gemaakt!”
R: “Oké, zijn dat dan foto’s of video’s die ervoor zorgen dat je een product aanschaft?”
JN: “Beide.”
R: “Dus je zou ook door een foto een product aanschaffen?”
JD: “Ja hoor.”
JN: “Voor mij is het belangrijk dat er een gezicht gekoppeld is aan zo’n product. Als ik op Instagram zie dat een influencer iets aanbeveelt, ben ik eerder geneigd om een product aan te schaffen. Binnen Instagram Stories zie ik veel gesponsorde content van verschillende, onbekende merken. Ik vertrouw deze content niet, omdat ik deze merken niet ken. Als ik een influencer zie die ik ‘ken’, met een onbekend merk, dan vertrouw ik erop dat het een goed product is.”
L: “Dus jij vertrouwt de influencer erop dat het product van goede kwaliteit is?”
JN: “Ja, als ze herhaaldelijk deze producten tonen. Dan wel.”
D: “Op Instagram zie ik zo vaak influencers met dezelfde merken voorbij komen. Dat is voor mij juist een reden om die producten niet te kopen. Maar aan de andere kant zou het ook kunnen dat reclame onbewust bij mij werkt. Ik ben momenteel aan het overwegen om een HelloFresh box te kopen. Wil ik dat echt zélf, of word ik onbewust aangemoedigd door influencers die foto’s plaatsen van biologische wortels en parelcouscous?”

R: “Misschien is dat juist het doel van de adverteerder: ervoor zorgen dat je niet eens meer een alternatief kunt bedenken.”
D: “Lau, ik vind jou behoorlijk stil voor iemand met een ‘lichtelijke’ koopverslaving.”
L: “Dat kan ik inderdaad niet ontkennen. Als ik op m’n Instagram feed kijk, klik ik toch nét te vaak die mooie advertenties aan. Ik heb bijvoorbeeld gisteren een fitness app gedownload, omdat ik die advertentie al vijf keer voorbij zag komen. Dan word ik toch nieuwsgierig.”
R: “Eigenlijk is dat vergelijkbaar met Debbies voorbeeld met HelloFresh. Die advertentie is zo vaak voorbij gekomen in jouw feed, dat je er bijna niet meer onderuit kon.”
L: “Ik ben wel kritischer gaan kijken naar de perfecte plaatjes van influencers die dagelijks de revue passeren. Voordat ik bij Divimove werkte, was ik niet bewust bezig met het feit dat influencers betaald worden om iets te plaatsen.”
R: “Dus Deb, jouw mening staat eigenlijk lijnrecht tegenover Jeanine? Jeanine geeft namelijk aan dat ze juist een product vertrouwt als een bekende influencer betrokken is bij een reclame.”
JN: “Als iedere influencer hetzelfde product promoot, dan is de boodschap minder geloofwaardig. Dat vind ik ook. Maar ik heb gisteren een vette tas gezien bij een influencer die nog niet iedereen heeft. Wellicht had ik deze tas zonder deze influencer helemaal niet gezien.”

R: “Ik bekeek laatst een video van een influencer die een mascara van L’Oreal gebruikte. Nog geen minuut later zie ik een advertentie van die mascara op YouTube. Ik koop het misschien niet meteen, maar toch kan ik het niet laten om door te klikken naar de productpagina.”
L: “Als ik een nieuw beautyproduct wil kopen, bekijk ik wel vaak eerst een product review video op YouTube. Daar ben ik écht gevoelig voor omdat zo’n video betrouwbaarder aanvoelt. Er worden namelijk verschillende producten met dezelfde beloftes besproken.”
R: “Nemen jullie sneller iets aan van de ene influencer dan van de andere influencer?”
JD: “ Sommige influencers promoten met elke post of video een ander product. Dat vind ik niet meer geloofwaardig. Wanneer een influencer een langdurige samenwerking heeft met een merk, dan ga ik er vanuit dat hij of zij ook echt achter het product staat.”
JN: “Ik ben niet geneigd meteen iets te kopen. Door verschillende influencers leer ik superveel nieuwe merken, producten en diensten kennen.”
L: “Het is eigenlijk net als in de stad. Je loopt wat rond, kijkt wat om je heen en komt geheel ongepland een mooi jurkje tegen. Ik heb dat jurkje niet nodig, dat weet ik. Maar een nieuw jurkje komt toch altijd wel een keertje van pas, toch? Op Instagram geldt hetzelfde: terwijl je nietsvermoedend door je Instagram feed aan het scrollen bent, komt er opeens een advertentie van een moddermasker voorbij dat er geweldig uitziet. Je was er niet naar op zoek, maar toch klik je even op die advertentie.”
R: “Zouden we uit dit gesprek kunnen concluderen dat influencer marketing voor ons in eerste instantie meer awareness creëert dan aankoopgedrag?”
J, JD, D, L, synchroon knikkend: “Absoluut!”

Renée Snaak
Senior Influencer Lead Divimove