Renee Snaak
Senior Influencer Lead Divimove
Renee Snaak
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Hoe word je een influencer?

maandag 15 april 2019
Renee Snaak

Good morning! Mijn naam is Renée Snaak, ik ben 27 jaar en werkzaam als Senior Influencer Lead bij Divimove. Divimove is een mediabedrijf van en voor de nieuwe generatie en maakt deel uit van de RTL Group. In ons Amsterdamse kantoor stuur ik het team aan dat verantwoordelijk is voor Influencer Management, Influencer Marketing en DRM (Digital Rights Management).

Mijn team bestaat uit vijf goed gebekte maar vooral ambitieuze vrouwen, die onze influencers, artiesten en muzieklabels dagelijks ondersteunen. Ik stel ze daarom graag even aan je voor: influencer managers/marketeers Jeanine van Dommele (JN) en Laura Hölscher (L), partner manager Debbie Martlew (D) en stagiaire Jade Uitdewilligen (JD).
Om je een idee te geven van de influencer wereld, praat ik deze week iedere dag met mijn team over een relevant vraagstuk uit onze branche. Het speelveld waarin wij werken weet mij oneindig te boeien. Twee keer knipperen en alles kan weer anders zijn: if you snooze you lose! Door je mee te nemen in onze gesprekken geef ik je een kijkje in deze dynamische en enorm leuke branche. Let op: deze gesprekken zijn gebaseerd op meningen en niet op feiten.

R: “Morning. Goed weekend gehad? Iedereen koffie? Mooi. Ik wil de maandag graag aftrappen met een van de meestgestelde vragen aan ons team van mensen buiten deze markt. Hoe word je een influencer? Kan iedereen een influencer worden?”
JN: “Passie voor content. Dat komt als eerste in mij op. Je moet de ambitie hebben om vette content te maken. Als je op een toffe manier content weet te maken over iets wat jij écht leuk vindt, dan kun je al ver komen.”
R: “Er zijn ook influencers die geen passie hebben voor het maken van content, maar die gewoon graag bekend willen worden.”
JN: “Die ken ik niet, haha.”
L: “Je wordt een influencer door een achterban te creëren die jou interessant vindt. Je moet mensen aan je weten te binden.”
D: “Het is belangrijk om na te denken over hoe je jezelf wil positioneren. Je moet een creatieve visie hebben. Het is leuk als je net zo goed kunt koken als Jamie Oliver, maar dat maakt je content niet meteen goed. Heb je gevoel voor humor? Zorg dan dat je die grappige meid wordt, die óók nog eens goed kan koken.”

R: “Welke sleutelfactoren heb je nodig om een influencer te worden? Waar moet ik mee beginnen als ik morgen influencer wil worden?”
L: “Je moet opvallen. Dat doe je door kwalitatief goede content te creëren en – in het geval van een YouTuber – door regelmatig video’s te uploaden. Houd je kanaal up-to-date. Als je twee weken geen nieuwe video’s uploadt, dan wordt je kanaal al heel snel als ‘dood’ bestempeld.”
JN: “Precies. Maar toch ook die ambitie, jongens. Dat is écht belangrijk.”
R: “Oke, dus: ambitie, kwaliteit en consistentie. Nog meer?”
JN: “Creëer een eigen identiteit en wees uniek. Dat is het lastigst, maar cruciaal.”
D: “Ja, maar toch zie je heel veel meiden op Instagram die een bepaalde succesformule kopiëren. Iedereen heeft dezelfde foto’s. Het werkt allemaal, omdat iedereen die foto’s wil zien.”

R: “Als ik nu tegen jullie zeg: je hebt een jaar om een ‘succesvolle’ influencer te worden. Hoe zouden jullie dat aanpakken?”
L: “Als je snel wil groeien, moet je zichtbaar zijn op zoveel mogelijk plekken. Door collabs te doen met andere YouTubers komen mensen je vaker tegen. Daarnaast is het meeliften op trending topics een effectieve manier om sneller gevonden te worden. Wanneer mensen zoeken op een specifieke trend die ze leuk vinden, zullen ze ook jouw video tegenkomen. Ook al hebben ze nog nooit van jouw kanaal gehoord.”
JN: “Ik zou niet beginnen met het kopiëren van trending topics. Sommige influencers worden inderdaad groter door in te spelen op dit soort trends, maar je moet wel authentiek zijn en een merk bouwen. Ik zou beginnen met het neerzetten van een ijzersterke brand identity, waar je niet omheen kunt. Eigenlijk zou je in maximaal drie woorden moeten kunnen omschrijven wat jou typeert.”

R: “Zet je een merk neer als je content kopieert?”
L: “Nee, dat niet. Daarom moet je wel vernieuwend zijn en inderdaad een duidelijke identiteit creëren. Daar ben ik mee eens. Maar als je echt snel wilt groeien, dan helpt het meeliften op die trends wel. Mensen zullen je sneller vinden op YouTube en dat is geen overbodige luxe. Er zijn zoveel creators die dagelijks een tsunami aan content online zetten.”
R: “Jade, hoe zou jij dit aanpakken?”
JD: “Ik zou heel erg nadenken hoe ik mezelf kan onderscheiden van de rest. Ik vind unieke mensen namelijk zelf ook interessanter om te volgen. Gekopieerde YouTube trends vind ik niks. Verder zou ik zo vaak mogelijk content blijven uploaden. Zo blijf je relevant voor je volgers.”
D: “Trouwens, goed edit werk is ook echt belangrijk! Verder zou ik YouTube analytics goed onder de loep nemen. Door te kijken naar waar je kijkers afhaken, krijg je meer inzicht in welke content wel en niet goed werkt.”
L: “Mensen vinden het ook heel leuk als je persoonlijke verhalen met ze deelt. Daardoor voelen volgers zich nog meer verbonden met je. De Instagrampagina ‘Waarom Vloggers Janken’ is niet voor niets zo’n succes geworden.”

R: “Dus, zou je kunnen zeggen dat je een influencer kunt worden als je deze adviezen zou opvolgen? Of moet je ook een bepaalde persoonlijkheid hebben? Er zijn namelijk zat mensen op YouTube die goede edits maken, regelmatig uploaden en creatief zijn, maar die er maar niet bovenuit schieten.”
D: “Ik denk wel dat iemand die x-factor moet hebben. Een bepaald charisma, net even dat extraatje.”
L: “Het is toch ook een beetje geluk wat je moet hebben hoor. Vijf jaar geleden kon je naar mijn idee veel makkelijker influencer worden. De grote namen van nu zijn als eerste ingestapt en hebben daar nu profijt van.”
JN: “Als influencer moet je een community opbouwen. Als je veel verschillende soorten content maakt, spreek je verschillende doelgroepen aan, waardoor je niet één duidelijke doelgroep hebt. Door te focussen op een bepaald genre bouw je makkelijker een toegewijd publiek op.”
L: “Soms is het niet helemaal verklaarbaar hoe iemand influencer is geworden.”
R: “Precies. Daarom vind ik deze vraag moeilijk te beantwoorden. Er zijn namelijk zat influencers te bedenken die niet consistent kwalitatieve content uploaden, maar die toch groot zijn.”
L: “Je moet het durven. Ik vind het best moedig om met een vlogcamera door de straten te lopen.”
D: “De jeugd van tegenwoordig vindt dat denk ik niet.”
R: “Inderdaad. Ik denk dat er tegenwoordig zoveel kinderen zijn die vloggen en zelf influencer willen worden. Het niveau is alleen heel erg gestegen, waardoor het moeilijker is om in te stappen.”

R: “Oké jongens, het is tijd om dit gesprek af te ronden. Als jullie de vraag van vandaag in één zin zouden moeten beantwoorden, wat zouden dan jullie antwoorden zijn?”
D: “Wees duidelijk in wie je bent en wat je wilt uitstralen. Wees toegewijd en houd vol, want je wordt niet zomaar een influencer.”
L: “Creëer een sterke brand identity, bouw een community op, zorg voor goede kwaliteit aan content en wees consistent met het uploaden van jouw video’s.”
D: “Garandeer kwaliteit en consistentie. Maar het begint bij ambitie, geduld en die passie.”
JD: “Wees vooral uniek. Die consistentie en geduld is inderdaad ook super belangrijk.”
L: “Oh, nog een ding: je moet ook héél goed kunnen netwerken en een gezonde portie schijt hebben!”

Renée Snaak
Senior Influencer Lead Divimove