Nieuwe ronde RAB Radio Advertising Awards
Vanaf maandag kan er worden ingezonden voor de RAB Radio Advertising Awards 2016, voor de vakjuryprijzen voor radioreclame. Nieuw dit jaar is de award voor beste branded content, een commerciële samenwerking van een merk met een radiozender, buiten de reclameblokken.
Op 28 juni worden de awards uitgereikt in de A’dam Toren. Er zijn prijzen te winnen in vijf categorieën: beste radiocommercial (vakjury), branded content, radioadverteerder van het jaar, radiospecialist van het jaar en de publiekspijs voor de beste radiocommercial.
Inzenden van radiocommercials en branded content-campagnes kan via de website van het RAB: rab.fm. Voorwaarde voor deelname is dat het radiowerk – voor het eerst – te horen is geweest op de Nederlandse radio tussen 1 mei 2015 en 30 april 2016. Inzenden kan tot en met dinsdag 24 mei en is kosteloos.
Een deskundige jury beoordeelt de longlist en nomineert per categorie de beste inzendingen. De juryleden zijn gekozen op basis van hun kennis van en liefde voor radio: Robert Volten (TBWA), Merlijn van Vliet (Kokoro), Lars van Es (Mediacom, radiospecialist 2015), Robbert van den Heuvel (FCA Netherlands, winnaar publieksprijs 2015), Kees Kroot (Soundcircus) en Silvan Stoet (Radio Veronica)
De radiocommercials worden beoordeeld op creativiteit, uniciteit en effectiviteit. Dit betekent dat er op een creatieve manier gebruik is gemaakt van de mogelijkheden van radio, dat de boodschap uniek is en bij de afzender past en dat de radiocommercial de gewenste reactie oproept.
Aan de beste radioadverteerder en de beste radiospecialist wordt ook een award uitgereikt. De beoordeling gebeurt door commerciële medewerkers van de radiostations.
Bron: RAB/Broadcast Magazine