Article header image

Cijfers in de radiomarkt stijgen

Als we de netto omzetrapportage van het RAB (Radio Advies Bureau) moeten geloven, dan staat radio in volle bloei: het aantal luisteraars, de luistertijd en de radioreclamemarkt groeien.

Adverteerders hebben in 2018 ruim 1,7 miljoen euro meer besteed aan radioreclame dan een jaar eerder. De radioreclameomzet stijgt in alle categorieën (spot en branded content) en de digitale radiobestedingen stijgen met maar liefst 73%. De toegankelijkheid van radio is verder vergroot. De digitale slagen die de radiomerken de afgelopen jaren hebben gemaakt, leiden tot een uitbreiding van het luisterdomein, aldus het RAB.
De luistertijd in de doelgroep 20-49 jaar steeg in de laatste maanden, zowel in 20-34 jaar als onder de 35-49-jarigen. Ook het totaal aantal luisteraars van 10 jaar en ouder groeide. (Bron NLO/GfK, week 06-24, oktober-december 2018).
Radio bestaat dit jaar 100 jaar en vandaag, 13 februari, wordt World Radio Day (UNESCO) gevierd. Daarom is op alle radiostations een speciale radiocommercial te horen van de Radio-Ráákt-campagne. Bijzonder is dat vele radiomerken hun specifieke versie hebben met hun eigen programmamakers. De radiocampagne is ontwikkeld door TBWA en Soundcircus. Alle commercials zijn te beluisteren op radioraakt.nl.

 

Bron: RAB/BM

Terug naar overzicht