woensdag 17 januari 2018

'Nieuw Ster-beleid helpt vooral Facebook en Google'

Ruud de Langen van Mindshare is kritisch over het nieuwe commerciële beleid van Ster. Dat schrijft hij in een column bij Adformatie.

De Langen: ‘Het nieuwe beleid houdt onder meer in dat de reguliere 15 procent bureaukorting vervalt en in de prijs wordt verwerkt. Daarnaast is de timing ongelukkig. Adverteerders en bureaus moeten nu voor einde jaar contracten en systemen aanpassen voor alleen de Ster.

Maar de aanpassing die het meest verraste is dat bij de Ster iedere adverteerder hetzelfde gaat betalen, of het nu grote bedrijven zijn als Ahold en Procter & Gamble of de fietsenmaker op de hoek. Ook de jaarlijkse volumekorting aan bureaus, die grotendeels naar adverteerders teruggaat, wordt gestopt.

Inmiddels laten eerste berekeningen zien dat grote bedrijven flink de dupe zijn en een prijsstijging voor de kiezen krijgen die double digit is op radio en televisie. Want de Ster zegt: de NPO is van en voor iedereen. Die grote adverteerders gaan uiteraard gewoon op zoek naar alternatieven.

Dat kunnen andere commerciële zenders zijn, maar een groot gedeelte zal naar onlinevideo verdwijnen. Want daar verhuizen die reguliere eyeballs al hard naartoe. En de partijen die het meest zullen profiteren gezien hun enorme bereik zijn Facebook en Google.’

Bron: Adformatie/BM

Bericht delen