Article header image

Entertainmentshow met volledig virtueel decor

MasMedia is met haar programma Wedden dat ik het kan voor SBS6 de eerste televisieproducent die een grote entertainmentproductie live opneemt in een volledig virtueel studiodecor. Zij maakt daarvoor gebruik van het augmented reality platform CUBE van NEP The Netherlands.

Hoewel er al op verschillende plekken augmented reality (AR) wordt toegepast in de televisiewereld, werd het nog niet eerder op deze schaal uitgevoerd. CUBE maakt fysieke onmogelijkheden van een studio mogelijk en kan het decor volledig (interactief) aan de inhoud van het programma aanpassen.

MasMedia was op zoek naar nieuwe technieken om zoveel mogelijk sfeer toe te voegen aan haar programma, zonder buiten de studio te hoeven opnemen. Met augmented reality en het CUBE-platform is het decor flexibel aan te passen – per show, of zelfs per scène. Er is bovendien mogelijkheid tot interactie met het decor, omdat het decor qua samenstelling en kleur kan reageren op de situatie die in beeld is. Bovendien is het decor eenvoudig uitwisselbaar bij verkoop van het format.

Bij Wedden dat ik het kan wordt gebruik gemaakt van een volledig virtuele skyline van een grote stad, compleet met bewegende zappelin, scène en spelverloop afhankelijke graphics op billboards. CUBE is onderdeel van het volledige registratieproces. De tracking van de camera’s, de rendering en keying zijn onderdeel van het CUBE platform, evenals spellogica.

“De samenwerking met NEP Graphics was plezierig, de kwaliteit van het werk en de mensen hoog”, aldus Jenny Puzelik, directeur MasMedia. “NEP Graphics heeft waargemaakt wat ze beloofde. Het gebruik van AR gaat ons veel tijd en productiekosten besparen, terwijl de creativiteit behouden blijft en zelfs wordt versterkt. Hoewel het van tevoren natuurlijk spannend was, zijn we enthousiast over het resultaat. En het publiek met ons, want de beleving van het publiek werd absoluut niet beïnvloed door het grote groene scherm in de studio. De spanning was even goed voelbaar. Het publiek kon, dankzij strategisch geplaatste schermen, precies zien wat de kijker thuis ook ziet.”

Ralf van Vegten, CIO NEP The Netherlands en verantwoordelijk voor NEP Graphics: “Het feit dat dit nu tot de mogelijkheden behoort en dat het zo goed werkt, gaat ervoor zorgen dat tv maken radicaal verandert. Bij een ‘green screen’ studio kun je elke dag, elk kwartier, een ander decor laten zien – zonder dat je daarvoor fysieke handelingen hoeft te verrichten. Geen bouwkosten meer voor fysieke decors, geen opslagkosten en aanpassingen die zelfs tijdens de uitzending nog doorgevoerd kunnen worden.”

“Doordat alle camera’s – crane, dolly, camera’s op statief en zelfs handheld – uitgerust zijn met onze nieuwste tracking technology ziet het beeld er in elk shot strak uit. De graphics zijn realistisch en behouden, uit welke hoek ze ook worden aangeschoten, hun perspectief. Onze cameramensen hebben snel leren omgaan met de nieuwe situatie. Ik ben trots, op ons team, maar zeker ook op MasMedia, dat we deze sprong gezamenlijk gewaagd hebben!”

Van Wedden dat ik het kan (gepresenteerd door Sylvie Meis en Jeroen van der Boom) worden 9 afleveringen opgenomen. Aflevering 1 is zaterdag 22 oktober te zien bij SBS6 om 20.30 uur.

Bron: NEP The Netherlands/Broadcast Magazine

Bericht delen