dinsdag 16 januari 2018

D66 wil duidelijkheid over kerntaken NPO

Kees Verhoeven, lid van de Tweede Kamer voor D66, pleit voor een kerntakentest voor activiteiten van de NPO. Hiermee wordt naast de publieke meerwaarde voortaan ook marktverstoring door de publieke omroep getoetst. De Autoriteit Consument en Markt moet dit vervolgens toetsen.

In andere landen in Europa gebeurt dit al. Staatssecretaris Dekker moet met zijn omroepplannen serieus aan de slag.

Verhoeven: “Als Dekker nu niet doorpakt, dan blijken al zijn plannen om het omroepbestel te hervormen een papieren tijger te zijn. Staatssecretaris Dekker (Media/VVD) moet de wet Markt & overheid ook gaan toepassen op de publieke omroep. Er moet een lijst opgesteld worden met activiteiten die wel en activiteiten die niet tot de kerntaken van de publieke omroep behoren.”

Een dergelijke lijst met kerntaken wordt nu door het kabinet al opgesteld voor de woningcorporaties. Verhoeven: “Deze werkwijze zou staatssecretaris Dekker ook moeten toepassen in de mediawet. Dat geldt voor bestaande activiteiten en voor nieuwe activiteiten met apps, websites, livestreams, aanbiedingen, noem maar op.”

Verhoeven wil dat de publieke omroep voortaan wordt afgerekend op de toegevoegde waarde die zij levert en niet alleen op de kijkcijfers. Verhoeven: “De publieke omroep doet een hoop goed. Het is echter de vraag of je daar altijd belastinggeld voor moet gebruiken. De publieke omroep moet zich focussen op zaken die alleen zij en private partijen niet kunnen maken. Daar zit de grootste toegevoegde waarde.”

Als het aan D66 ligt, dan stopt de publieke omroep met een deel van het online aanbod. Daarbij denkt de partij aan online activiteiten als Joop.nl, MAX Proms en het Nederlandstalige muziekplatform Sterren.nl.

Bron: Broadcast Magazine/D66

Bericht delen