Daniel Buchner
2019 - week 10

YouTube, bakermat van Data Driven Content Creation

Er is volgens Tubular Labs in 2018 6.500 jaar aan videocontent geüpload. Dat komt neer op achttien jaar aan videocontent per dag. Per dag! In 2019 wordt 80% van alle internet traffic besteed aan video kijken. Video is de nieuwe goudmijn en data is het nieuwe goud. YouTube weet dit als geen ander.

Het creëren van mooie content is al tijden niet meer genoeg om op te vallen, gevonden te worden, een hit te scoren. ‘It’s not about how good you are, it’s about who you know’ is een veel gehoorde quote in de kunst- en muziekwereld. Nu zou je beter kunnen zeggen: ‘It’s not about how good you are, it’s about how well you know your audience’. Niet meer creëren en sturen op onderbuikgevoel maar op harde cijfers. Echt weten wat het publiek leuk vindt. Echt weten of iets aanslaat. Echt weten of je de juiste keuzes maakt om je beoogde doelen te bereiken.

Dit is datagedreven content creatie: het inzetten van data om content te analyseren en te optimaliseren, zodat het de grootst mogelijke groep kijkers bereikt. Interessant voor makers en bovenal voor adverteerders. Het is de reden waarom YouTube enorm investeert in het verbeteren (lees: begrijpelijk maken) van haar analytics.

YouTube analytics biedt een enorm scala aan meetbare data. Van de meest basale zoals views, watchtime en engagement, naar de meer geavanceerde zoals CTR (click thru rate op thumbnails), retentie (hoelang kijken mensen naar een video en wanneer haken ze af?) en unique viewers (hoeveel unieke individuen bereikt mijn video?).

Recentelijk zijn daar ook projections bijgekomen. Hier word ik heel blij van. Analytics zet nu iedere video automatisch af tegen het kanaalgemiddelde. Zo zie je meteen of je video goed of slecht presteert. Dit maakt het mogelijk om gerichtere uitspraken te doen over lange termijn gemiddelden of afspraken te maken met adverteerders over gegarandeerd bereik (zonder zelf onhandige rekenmodellen in te hoeven richten). Efficiënt!

Veel makers klagen over onzekerheid, moeite met de juiste inhoudelijke content keuzes maken, te veel druk om te blijven presteren. Als ik vraag of ze weleens hun analytics bekijken, krijg ik negen van de tien keer een nee. Of in ieder geval, ze kijken wel naar de views en engagement, maar het gaat zelden verder dan dat. Vaak weten makers niet waar ze moeten beginnen. Ze vinden het te ingewikkeld en te veel werk om nog naast hun producties erbij te doen. Een te steile leercurve. Daar kan ik deels in mee, het kan gecompliceerd zijn. Maar ik denk ook vaak: het is toch je vak?! Jij zou dit als beste moeten weten…

Gelukkig zijn er genoeg professionals die makers en adverteerders kunnen helpen met deze vraagstukken. Het is een heel ander landschap dan acht jaar geleden. Er zijn veel meer bedrijven bezig met het ontwikkelen van een videostrategie. Ik zit bij bedrijven aan tafel waarvan je in de eerste instantie niet zou verwachten dat ze ooit iets met video zouden gaan doen. De markt is volwassen aan het worden en dat is mooi om te zien.

Daarmee rond ik mijn ‘De week van…’ af. Ik vond het erg leuk om over mijn fascinaties en hersenspinsels te schrijven. Zo leuk zelfs dat ik een blog ga bijhouden op mijn eigen website. Het adres staat hieronder mocht je daarin interesse hebben. Bedankt voor het lezen!

Daniël Büchner
Oprichter tubelift.
http://tube-lift.com