TV-reclamebestedingen naar record in 2021
woensdag 9 maart 2022

TV-reclamebestedingen naar record in 2021

2021 is voor de TV-reclamemarkt een bijzonder jaar geworden. De bestedingen van adverteerders op TV zijn nog nooit zo hoog geweest als in het afgelopen jaar. De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2021 uitgekomen op € 903 miljoen.

De gezamenlijke bestedingen voor spot en non-spot groeiden met maar liefst 20 procent. In de TV-kijkersmarkt zien we dat de kijktijd licht is afgenomen naar 200 minuten (-3 procent). Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Jaarrapport 2021 dat op 9 maart door Screenforce is gepresenteerd.

TV-reclamemarkt komt uit op € 903 miljoen
De totale TV-reclamemarkt met spot en non-spotreclame is uitgekomen op € 903 miljoen, een groei van 20% in vergelijking met 2020. De spotreclamemarkt is uitgekomen op € 806 miljoen in 2021. Zij groeide ten opzichte van vorig jaar met € 137 miljoen, oftewel 20,4 procent. De groei van de spotreclamemarkt zette zich in vanaf het tweede kwartaal, dat met maar liefst 79 procent groeide. Deze groei was meer dan alleen een herstel van de daling in de tweede kwartaal van 2020. Ook de tweede helft van 2021 liet een double digit groei zien.

TV-reclame

Factoren die een rol speelden bij de toegenomen vraag naar TV-reclamezendtijd zijn de nog altijd stevige concurrentie op de retailmarkt, de doorgroei van e-commerce, het herstel van de economie en het grote aanbod van grote sport events. De toegenomen vraag naar zendtijd heeft ook een opstuwend effect op de prijs gehad. Onder meer omdat adverteerders in tijden van schaarste eerder opteren voor de duurdere inkoopvormen.

De non-spotbestedingen zijn in 2021 uitgekomen op € 98 miljoen. Deze vorm van advertising laat een groei zien van maar liefst 16,6 procent. Hiermee komen de non-spotbestedingen boven het niveau van vóór de coronacrisis uit.

TV-schermtijd daalt licht naar 200 minuten per dag
In 2021 hebben we dagelijks gemiddeld 3 uur en 20 minuten TV gekeken. Een daling van 3% ten opzicht van het recordjaar 2020. Met een TV-schermtijd van 200 minuten zaten we in 2021 nog altijd 5 procent boven het niveau 2019, het jaar vóór de coronacrisis. Van deze 200 minuten kijken we 2 uur en 8 minuten live en kijken we 27 minuten uitgesteld. We kijken dus 2 uur en 35 minuten per dag naar de programma’s en reclames van de TV-zenders. We kijken dagelijks 46 minuten naar andere content op het TV-scherm. Ook wel ‘overig schermgebruik’ genoemd. Het leeuwendeel van deze tijd gaat naar het bekijken van de Video On Demand-platforms zoals Amazon Prime, Disney+, KIJK, Netflix, NPO Start, RTL XL, Videoland en YouTube.

De daling in kijktijd, van 206 minuten in 2020 naar 200 minuten in 2021 (-3 procent), is veroorzaakt doordat we minder live zijn gaan kijken (-5 procent). Hier tegenover staat dat we meer uitgesteld zijn gaan kijken (+13 procent). Het overig schermgebruik is gelijk gebleven op 46 minuten per dag. Het TV Jaarrapport 2021 is hier te downloaden (pdf).

Bron: Screenforce/BM

Bericht delen