Article header image

Terugblik MPJC met Hagoort en Otto

Tijdens het Mediapark Jaarcongres interviewde dagvoorzitter Rick Nieman een strijdbare NPO-voorzitter Henk Hagoort, die critici een paar flinke vegen uit de pan gaf. De veel gehoorde verwijten van onder meer kranten dat de NPO de markt verstoort, is Hagoort langzaamaan meer dan zat.

“We hebben onze eigen problemen om veilig de overkant te bereiken, daarbij hebben we geen drenkeling om onze nek nodig,” zei hij, doelend op de problemen waarin veel dagbladconcerns zitten als gevolg van onder meer de dalende advertentieverkoop.

Hagoort snapte ook niet waarom omroepen “zo teder” spreken over YouTube. “Aan de ene kant maken ze documentaires over het grootkapitaal en aan de andere kant willen ze alle content op YouTube zetten, terwijl dat een dienst van Google is. Ik vind dat de NPO de ambitie moet hebben om naast Netflix en YouTube een eigen legitieme plek te creëren, niet ‘met de pootjes omhoog’ de kroonjuwelen verkopen aan de buren.”

Nieman vroeg de NPO-baas ook naar de plannen voor de komende jaren. Hagoort wil programmatisch scherpere keuzes maken. “Er zijn te veel formats die bestaan uit stoelen, een tafel en drie instarts,” sprak hij. Daarbij zal strenger worden gekeken naar welke programma’s geschikt zijn voor de lineaire kanalen. Die content moet vooral urgent of live zijn, zoals sport en evenementen. Hagoort had ook nog een nieuwtje: de NPO wil vanaf 2017 Digitenne van KPN overnemen. Om het digitale ethersignaal in HD goed te benutten, wil hij het liefst een consortium vormen met andere grote omroepbedrijven, zoals RTL en SBS.

Arno Otto (managing director Digital Media van RTL Nederland), die na Hagoort bij Nieman aanschoof, hield zich over Digitenne op de vlakte. Volgens hem wordt in het algemeen te veel vanuit techniek en bestaande processen gedacht. Dat moet anders, bijvoorbeeld als het om de financiering gaat: RTL leunt nog zwaar op de advertentieverkoop, het zou beter zijn als de consument meer rechtstreeks betaalt. Ten aanzien van Videoland signaleerde Otto gelijksoortige problemen als bij NLZiet: het technologische proces duurt lang. Maar Videoland staat nu goed overeind, vindt hij, en kan bijvoorbeeld Netflix uitdagen met de serie Zwarte Tulp, dat in elk geval een vervolg krijgt.

Bekijk de video hier

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen