Article header image

Ster lanceert ‘logisch aandeel’

Ster heeft halverwege het jaar 26 procent minder geld binnengehaald dan in diezelfde periode een jaar geleden. Het gaat om een bedrag van 71 miljoen euro, tegenover 96 miljoen in 2019.

Mede daarom introduceert Ster deze week een nieuw najaarsaanbod, waarmee bedrijven die een kwart van hun tv- en radiocampagnes bij Ster inzetten 10 procent minder betalen.

De kijk- en luistercijfers van de NPO waren in het eerste halfjaar van 2020 bijzonder hoog. Maar liefst 70 procent van de best bekeken tv-programma’s was van de NPO, zelfs zonder de persconferenties. Daarbij viel 32 procent van de algehele kijktijd en 30 procent van de luistertijd de NPO ten deel.

Ook de verwachtingen voor het najaar bij de publieke omroep zijn positief. Met onder andere Wie is de Mol, de Tour, Nations League, Eredivisie en de Top 2000 is de verwachting dat de NPO kan rekenen op zeker 30 procent van de kijk- en luistertijd (doelgroep 25-67).

Op basis van dit mediagedrag is het aannemelijk dat merken een vergelijkbaar deel – voor de zekerheid is het uitgangspunt een bescheidener 25 procent – van hun radio- en tv-campagnes bij Ster inzetten. Merken die toezeggen in de periode van 1 september tot en met 31 december 2020 25 procent van hun campagnes bij Ster in te zetten betalen 10 procent minder.

Deze korting is toegankelijk voor élke klant – klein of groot – en vooraf inzichtelijk. Het maakt niet uit of het gaat om een eenmalige campagne of meerdere flights. Met oog op eenvoud gaat de 25 procent uit van de GRP-aandelen in de standaarddoelgroep 25-67.

Uiteindelijk gaat het de klant om het optimaal bereiken van de doelgroep tegen de beste prijs. Een aandeel van 25 procent is niet alleen vanuit Ster, maar ook vanuit de klant gezien logisch, als zij de doelgroep – die in het najaar gemiddeld 30 procent van de tijd naar de NPO kijkt en luistert – willen bereiken.

Ster-directeur Frank Volmer: “Tel je daar de beloning van 10 procent en de kwaliteit van de najaarsprogrammering bij op, dan is dit aanbod zowel voor bestaande, terugkerende als nieuwe klanten een bijzonder lucratieve kans om via Ster het grote publiek te bereiken. Ster ziet dat veel merken dit aandeel (of hoger) nu al inzetten. De wens is dat merken die dat nog niet doen hun aandeel verhogen, zodat ook zij deze korting ontvangen.”

Bron: Ster/BM

Bericht delen