Article header image

RTL Z-Masterclass op Nyenrode

Wat is eigenlijk de kracht van televisie? Geen gekke vraag. Zeker niet in een tijdperk waarin tweets, second screens en YouTube-beelden ons links, rechts, digitaal en virtueel om de oren vliegen. Voor een antwoord op deze vraag kwam donderdag 23 juni een aantal televisiedieren bij elkaar op de Nyenrode/RTL Z-Masterclass.

Dat televisie zeker geen uitstervend ras is daarover waren professor William C. Urrichio (Amerikaanse Universiteit MIT), Matthias Scholten (RTL), Antoinette Hertsenberg (TROS), Iris Boelhouwer (Endemol Group), Bart Hofker (Vodafone) en Erland Galjaard (RTL) het roerend eens. Gastheer Rick Nieman is blij verrast door zoveel eensgezindheid. “Hoewel tv al meerdere malen ten dode is opgeschreven door alle digitale ontwikkelingen, blijkt het medium nog springlevend.”

William C. Uricchio: “Televisie is onderdeel van een transmedia ecosysteem. En dus staat of valt alles bij ‘good storytelling; if it touches human emotions, it connects and extends, you’ve got a winner.”

Erland Galjaard: “Als je een aansprekend verhaal hebt, weten kijkers je massaal te vinden. Sociale media klinkt mooi, maar televisie kijken blijft – zeker met het huidige gevarieerde aanbod – het centrale medium. Nieuwe ontwikkelingen zijn eerder ondersteunend, want omdat niet alleen vrouwen maar inmiddels alle mediagebruikers multitaskers zijn, kan iedereen er met elkaar over Twitteren en Facebooken. Ik ben niet bang dat televisie wordt vervangen voor digitale mogelijkheden. Sterker nog, ze versterken elkaar alleen maar, het is plus-plus.”

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen