RTL Nederland tevreden over jaarcijfers
RTL Group heeft zoals verwacht een minder goed jaar gedraaid door de coronacrisis. De omzet daalde van 6,6 miljard euro naar iets meer dan 6 miljard. Het bedrijfsresultaat kwam ook een stuk lager uit op 853 miljoen tegen 1,1 miljard een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 625 miljoen.
RTL Nederland heeft in 2020 een omzet gerealiseerd van 476 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 496 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat was 58 miljoen euro in 2020. Het aantal abonnees voor Videoland nam fors toe. Samen met TV Now in Duitsland heeft RTL 2,19 miljoen betalende abonnees voor online videodiensten. Die leverden RTL 170 miljoen euro op tegen 141 miljoen in 2019. Videoland heeft nu 903.000 gebruikers, een groei van 38 procent.
Sven Sauvé, CEO RTL Nederland, over de jaarcijfers 2020: “De coronacrisis heeft ook op onze industrie een grote impact gehad. Ondanks de onzekere marktomstandigheden hebben we vastgehouden aan onze strategie en volop geïnvesteerd in lokale content en Videoland. Ons doel was om sterker uit de crisis te komen en ik ben bijzonder trots om te zien dat dat is gelukt. We hebben 2020 afgesloten met een grote groei van het aantal abonnees op Videoland, een hoger marktaandeel van onze tv-zenders en gezonde financiële resultaten.”
“We wisten de kijker op alle platformen aan ons te binden door onze nieuwsvoorziening en relevante en vernieuwende programma’s waarbij iedereen zijn zinnen even kon verzetten. Dat Videoland de absolute nummer 2 streamingdienst is in Nederland, is een kroon op ons werk. Het zijn exceptionele tijden die ons nog steeds dagelijks voor nieuwe uitdagingen stellen. Maar we hebben de financiële ruimte om te blijven investeren in een krachtig lokaal programma-aanbod op al onze platformen voor heel Nederland.”
Bron: RTL Nederland/BM