NPO scoort een 8 voor publieke waarde
Donderdag 26 mei 2022

NPO scoort een 8 voor publieke waarde

Het Nederlandse publiek beoordeelt de publieke waarde van de televisieprogramma’s van de NPO met een gemiddelde 8,0. Dit blijkt uit onafhankelijk GfK-onderzoek naar de publieke waarde van de televisieprogrammering in 2021.

Voor het onderzoek zijn circa 300 televisietitels getoetst op criteria als betrouwbaarheid, eigenzinnigheid en diversiteit. De uitkomsten staan vermeld in de Terugblik 2021, het jaarlijkse document waarin NPO en omroepen verantwoording afleggen over de invulling van hun publieke media-opdracht.

Ook de publieke waarde van de NPO-radiozenders is gemeten. Van de mensen die wekelijks naar een publieke radiozender luisteren, gaf twee derde aan dat de publieke waarden van toepassing waren op de zender. Alle zes de radiozenders voldeden hiermee aan de norm van 60% die hiervoor gesteld is.

Vakmanschap
De Terugblik 2021 bevat meer cijfers waarmee de NPO zijn prestaties laat zien. Zo is bijvoorbeeld ook de kwaliteit van de programma’s gemeten, ofwel het vakmanschap waarmee ze gemaakt zijn. Hierop scoort de NPO zelfs een 8,5. De impact van de programmering op het politieke en maatschappelijke debat blijkt onder andere uit het aantal keer dat nieuws- en opinieprogramma’s in Kamerstukken werden genoemd: 231 keer om precies te zijn.

Ruimte voor vernieuwing in de programmering was er ook, met 118 nieuwe titels en 29 pilots. Bij NPO Campus werden 44 radiotalenten begeleid en er zijn in totaal 76 nieuwe innovatieprojecten en -onderzoeken toegekend, zowel aan omroepen als binnen de NPO-organisatie.

Bron: NPO/BM

Bericht delen