Commissariaat treedt niet op tegen KRO
De KRO heeft geen publieke middelen uitgegeven aan ledenacties. Dat antwoordt staatssecretaris Dekker op Kamervragen van D66-er Kees Verhoeven. Het Commissariaat voor de Media ziet daarom geen aanleiding om hier tegen op te treden. De omroep besteedde vorig jaar een bedrag van 900.000 euro aan ledenacties, maar haalde dat bedrag uit de verenigingspot.
“De vereniging KRO maakt een scherp onderscheid tussen publieke middelen en verenigingsmiddelen. Het CvdM heeft mij laten weten dat de inkomsten en uitgaven van beide verenigingen(KRO en NCRV, red.) goed inzichtelijk zijn, aan de hand van de afzonderlijke jaarrekeningen”, aldus Dekker in het antwoord op de vragen van D66.
In december meldde Geen Stijl naar aanleiding van een tip van een KRO-lid dat er onder andere doosjes chocolade voor een bedrag van bijna 286.000 euro naar trouwe leden zouden zijn gestuurd. Verder werd gesproken van het inhuren van een projectmanager voor 50.000 euro, een online concept over de katholieke identiteit, liefdadigheidsgeld voor de Zonnebloem en geld voor het laten rondrijden van twee KRO-auto’s.
De KRO kon volgens Dekker in 2015 beschikken over een extra bedrag van € 827.000,- aan verenigingsgeld, doordat een kortlopende schuld aan de Belastingdienst was vrijgevallen. “Het staat de KRO op grond van artikel 2.136 Mediawet 2008 vrij dit bedrag te besteden aan activiteiten die redelijkerwijs nodig zijn voor het goed functioneren van de vereniging en haar organen of gebruikelijk zijn in een actief functionerende vereniging om de band met en tussen de leden te versterken.” Het Commissariaat voor de Media oordeelde dat dit inderdaad het geval was. Op welk moment in het jaar de KRO het geld hieraan besteedt is niet relevant, meent Dekker.
Bron: Spreekbuis/Broadcast Magazine