'2010 topjaar voor televisie'
Het jaar 2010 wordt een topjaar voor televisie: de kijktijd loopt op, er wordt meer reclame gekeken en de reclamebestedingen stijgen sterk. Dit meldt SPOT in haar Televisierapport 2010.
Door de hoge kijkdichtheid wordt ook de reclame op televisie beter bekeken. Het dagbereik van televisie ligt op tachtig procent, het reclame-dagbereik op ruim zeventig procent. Er wordt in 2010 ongeveer achttien minuten per dag naar reclame gekeken, in 2009 was dat zeventien minuten. Dit maakt circa negen procent van de kijktijd uit.
De lengte van de reclamefilmpjes wordt geleidelijk aan korter. Gemiddeld ligt dit nu rond de 24 seconden. Anderzijds zien we dat dertig procent van de campagnes een zogenaamde twin spot strategie hanteert. Dit fenomeen blijft maar toenemen. In 2005 lag dit percentage nog rond de twintig procent. De gemiddelde lengte van de gecombineerde spot ligt tegen de 35 seconden. De stijging is ook terug te zien in de toename van het aantal adverteerders dat op televisie actief is (ruim duizend) en het aantal merken waarvoor wordt geadverteerd (bijna tweeduizend).
De kijktijd naar televisie loopt in 2010 flink op. Zowel in het voorjaar (mede door het WK Voetbal), als in de zomer en het najaar, ligt de kijktijd hoger dan in 2009. De stijgende trend in de kijktijd wordt weergegeven in de SKO metingen en was ook al zichtbaar in het Tijdbestedingsonderzoek van SPOT. De stijgende kijktijd maakt deel uit van een wereldwijde opwaartse trend in het televisiekijken.
Naast de kijktijd voor het ‘live’ kijken tijdens de uitzending, neemt ook de tijd toe voor het kijken op een ander tijdstip. Dit zijn de opgenomen programma’s via de hard disk recorder en de programma’s die via Uitzending Gemist en dergelijke worden bekeken.
In 2010 worden naar verwachting een record aantal van bijna twee miljoen televisietoestellen verkocht. Dit betekent dat één op de vier huishoudens een nieuw toestel aanschaft. Door dit groeiende aantal kan de introductie van technologische vernieuwingen steeds sneller verlopen. De uitrol van nieuwe technieken kan nu in vier à vijf jaar worden gerealiseerd. Dit wordt met name voorzien voor tv’s met internet-aansluiting.
Bron: SPOT/Broadcast Magazine