Article header image

RAB maakt vier commercials op maat

De Nederlandse radiostations, verenigd in het Radio Advies Bureau (RAB), gaan verder met de campagne ‘radio raakt’. Er komt een uitbreiding in het aantal versies van de radiocommercial. De zenders kiezen zelf, met het oog op hun doelgroep, welke versie zij uitzenden.

Het doel van de campagne is om adverteerders te inspireren in het actief en creatief gebruik maken van het mediumtype radio. Hun doelgroep moet meer emotioneel worden geraakt.

De radiocampagne bestaat uit een reeks van vier radiocommercials: Alles achterlaten, Française, Wereldreiziger en Acces Denied. Hierin wordt de luisteraar meegenomen in een speciale beleving en transformeert hij/zij tijdens het horen van de radiocommercial van een gewone alledaagse situatie naar een droom. Dat is wat goede radioreclame kan doen. 

Op donderdag 23 november ging de campagne van start met de eerste versie ‘Alles achterlaten’ en op 13 december werd ‘Française’ geïntroduceerd. Vandaag worden alle versies gelanceerd. Hierdoor kan gevarieerd worden in versies en kunnen radiostations eigen keuzes maken voor de best passende radio-inzet, afgestemd op de doelgroep en/of het moment van de dag. 

De RAB-campagne is zowel door ‘Ster Admeasure’ als door ‘Qmusic onair’ gepre-test. De resultaten tonen dat de radiocommercials goed scoren op likability, boodschapoverdracht en merkattitude-doelstellingen. De commercials worden beoordeeld als origineel, vernieuwend en overtuigend.  

Bron: BM

Bericht delen