3FM Serious Request bereikt 11,3 miljoen Nederlanders

3FM Serious Request 2010 bereikte een recordaantal van 11,3 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder via radio, tv en internet. Dit is 79 procent van alle Nederlanders. In 2009 was dit 75 procent. De bekendheid van de crossmediale inzamelingsactie is in 2010 naar 87 procent gestegen. Dat is vijf procent meer ten opzichte van 2009. De bekendheid in de leeftijdscategorie 10 tot 34 jaar is 96 procent. Vrijwel alle jongeren hopen dat de publieke popzender volgend jaar weer een Serious Request organiseert. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos en Jansen in opdracht van 3FM en uit kijkcijfers van stichting SKO en internetcijfers van Sitestat.

De actie bracht een recordbedrag van € 7.135.707,- op, ruim drie miljoen euro meer dan vorig jaar door het Nederlandse publiek bijeen werd gebracht. Het geld wordt aangewend om de stille slachtoffers van aids in Afrika hulp te bieden. Dit zijn de kinderen die met het verlies van hun ouders, hun toekomst grotendeels verliezen.

Luisterden in 2009 5,8 miljoen mensen, in 2010 waren dat 6,6 miljoen luisteraars. 1,3 miljoen unieke bezoekers vonden hun weg naar www.3fm.nl. Een jaar eerder trok de website 866.000 unieke bezoekers (+48 procent). De bezoekers waren goed voor 14,2 miljoen pageviews, een stijging van 54 procent ten opzichte van 2009. Ook de tv-uitzendingen zijn beter bekeken. In totaal keken 7,6 miljoen mensen naar de televisieprogramma’s rondom het evenement. In 2009 waren dit 6,5 miljoen mensen.

Wilbert Mutsaers, zendermanager 3FM: “Records zijn nooit het uitgangspunt bij 3FM Serious Request. We zetten een stille ramp op de kaart en dan is iedere euro er één die anders niet ingezameld wordt. We helpen mensen, die zonder deze actie waarschijnlijk niet worden geholpen. Dat telt. De ontelbare initiatieven en inzamelingacties uit het hele land hebben ons werkelijk overweldigd. Dat dit jaar meer mensen 3FM Serious Request hebben gevolgd en substantieel meer geld is opgehaald dan vorig jaar, zien we als een bevestiging van het Nederlands publiek dat aandacht vragen voor een stille ramp zinvol is en groot draagvlak in de samenleving kent. Dank aan iedereen die een steentje heeft bijgedragen aan deze actie. We richten onze blik nu voorzichtig op 3FM Serious Request in Leiden in december 2011.”

Bron: 3FM/Broadcast Magazine 

Bericht delen