Article header image

Klappen voor commerciële radiozenders na FM-veiling

Na jaren van protest en gesteggel vond in de hete zomer van 2003 eindelijk de FM-frequentieverdeling plaats. Op 1 september verlopen de licenties waar het om ging. In Broadcast Magazine 306, die vandaag verschijnt, vergelijkt radiomedewerker Roeland van Zeijst de luistercijfers van april-mei 2003 (de laatste voor de veiling) met de meest recente: april-mei 2011. Hamvraag, na jarenlange commotie: was het het waard?

Direct valt op dat de veiling de publieke zenders eigenlijk niet heeft geraakt. Het gezamenlijk marktaandeel verschilt na acht jaar anderhalf procent, in de plus. De klappen zijn de afgelopen acht jaar keihard gevallen onder de commerciëlen die er voor de veiling al waren. Van hun toenmalige 45 procent marktaandeel is nu nog 26 procent over. Toch zijn onder de ‘oude’ commerciëlen wel degelijk twee groeiers aan te wijzen: Radio 538, dat nu anderhalf procent hoger staat dan vlak voor de veiling, en BNR Nieuwsradio.

In de laatste editie van Broadcast Magazine is een uitgebreid verslag van de ‘radio-oorlog’ te vinden, inclusief analyses van de ‘kavelpijn’, de middengolf en en de (loze) belofte van DAB. Nog geen abonnee van Broadcast Magazine? Maak dan snel gebruik van onze speciale aanbieding met de keuze uit twee fraaie cadeaus. Deze actie is bijna ten einde, dus aarzel niet langer en word abonnee!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen