dinsdag 16 januari 2018

538 doet onderzoek naar behoefte van de luisteraar

Van alle media is radio het meest toegankelijk. Radio is de hele dag relevant en makkelijk te combineren met andere activiteiten, het golft mee op je ritme van de dag, op wat je doet en hoe je je voelt. Onderzoeksbureau Beautiful Lives heeft, in opdracht van de 538Groep, uitvoerig onderzoek gedaan naar de onderliggende behoeften van de luisteraar.

 

De belangrijkste bevindingen zijn gepubliceerd in het White Paper Mood management, de dagelijkse rol van radio en muziek. Zo blijkt onder meer dat de behoefte aan radio, muziek en audio-entertainment heel divers is. En dat zij samen kunnen voorzien in deze behoeftes in deze vormen van mood management.

Vijf inzichten uit het onderzoek:
– De essentie van radio, muziek en audio-entertainment is mood management
– We luisteren via steeds meer kanalen naar audio en het aantal geluidsdragers neemt toe
– Binnen mood management zijn zes belangrijke ‘need states’ te onderscheiden
– Live radio en zelfgekozen muziek hebben een complementaire rol voor luisteraars
– Toegang tot muziek (live radio en on-demand streaming) wordt belangrijker dan het bezit ervan

Menno Koningsberger, Algemeen Directeur 538Groep: “Luisteren naar audio speelt een grote rol in het dagelijks leven van miljoenen Nederlanders. Dat wisten we al uit kwantitatieve data, bijvoorbeeld uit de uitgebreide luisteronderzoeken van het NLO en het Media:Tijd onderzoek dat recentelijk is gepubliceerd. We wilden echter ook de onderliggende drivers weten, de diepere motivaties. Als marktleider willen we graag het voortouw nemen in het future proof maken van radio in het toekomstige medialandschap. De fundamentele inzichten daarvoor krijg je niet uit sec kwantitatieve data. Uit dit onderzoek leerden we wáárom mensen bepaald gedrag laten zien.”

“Onder meer door dit onderzoek hebben we bevestiging gekregen dat er alle ruimte is om de ingezette transitie van radiozender naar interactief muziekmerk te versnellen . Wij gaan de kracht van live-radio combineren met real time online content (audio, video, foto, tekst) en gaan on demand behoeftes van luisteraars invullen. Wij zullen ons grote analoge bereik van 4,1 miljoen luisteraars zoveel mogelijk gaan transformeren naar een connected audience. De uitdaging voor de 538Groep is om de mogelijkheden die de smartphone biedt volop te benutten, zoals personalisatie en het stimuleren van gebruik op nieuwe momenten. Het inzetten van de smartphone als leidend distributie device voor audio en multimediale content, zal fundamenteel zijn voor het lange termijn succes van onze onderneming”, aldus Koningsberger

Maurice Palmen, Managing Partner van Beautiful Lives: “Muziekradio is een toegankelijke en laagdrempelige afstemming op wat je doet en hoe je je voelt. Je kunt het combineren met andere activiteiten. Radiomerken zijn er overal en 24/7. Luisteren naar radio is een rijke en diverse wereld. Het onderzoek laat zien hoe de zes need states in de dag een rol spelen. Diepgaand inzicht in de motivaties biedt mooie kansen voor radiomerken in deze tijd van connected lives.”

De hele white paper is hier te downloaden.

Bron: 538Groep/Broadcast Magazine

Bericht delen