Mark Achterberg
2018 - week 03

Elevator pitch op het Media Park

Waarom halen we jong mediatalent uit alle windstreken van het land of verder, terwijl techstudenten op de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam en het Hilversumse ROC dichtbij zijn?  Wat kunnen we doen om het huidig werkend talent aansluiting te laten houden met de digitalisering of voorloper te worden in nieuwe technologieën?

Vragen waarmee we worden geconfronteerd. Dat wordt wezenlijk anders. We zijn enkele jaren geleden begonnen met het aantrekken van onderwijsinstellingen op het Media Park, als specifieke doelgroep naast de gevestigde nieuwe en minder nieuwe media. Daarmee zorgen we er voor dat jong en bestaand talent wordt opgeleid en bijgespijkerd. Behalve het ROC, onder meer gevestigd in studio 6 waar talent de benodigde skills wordt bijgebracht, is de Hilversum Media Campus (HMC) gevestigd op het Media Park.

De HMC, afkomstig uit onze startersplek LAB24, is doorgegroeid naar het Mediacentrum en zit daar nu bovenop de mediabedrijvigheid. Wist u dat er 17 partners zijn die het belang zien van deze samenwerking? Dit resulteert dat in april alweer de derde editie van het Talent Development Program van start gaat, dat zich richt op jong afgestudeerden en werkend talent. Deze HMC is per 1 januari jl. gefuseerd met Immovator, u bekend natuurlijk als innovatie aanjager van de Mediabranche. Vandaag nemen zij de sleutels in ontvangst van hun nieuwe plek. Wij wensen ze een vliegende start. Kom kijken!

De Hogeschool van Amsterdam werkt in project Make IT Work, samen met snelgroeiend ICT-bedrijf MyBit. Voor zowel kartrekker en pionier Ronald Kleijn van de Hogeschool van Amsterdam, als directeur Marcel Flipse van MyBit, blijkt dit een dermate succesvol pilotproject, dat nu gekozen is voor een duurzame samenwerking. Nog meer jong talent vindt de weg naar de mediabranche.

Dagelijks zijn bijna vijfhonderd studenten in de weer op het Media Park. De ‘botsingskans vergroten’, leerde ik enige jaren terug van een bevlogen Hogeschool directeur. Jeroen Ankersmit, directeur van MBO College Hilversum, noemt het Media Park zijn klaslokaal. Zorgen dat we het talent ook toevalligerwijs kunnen laten ruiken aan het mooie mediavak. Dus niet alleen in de schoolbanken, maar ook netwerken tijdens de lunch of iemand tegenkomen in de lift. Tijd voor de elevator pitch. Het fundament voor de Media Campus is gelegd, en nu verder.

Vanmiddag, als de westerstorm met code rood hopelijk is vertrokken, gaan we met een ambitieuze buitenlandse onderneming in gesprek. Ze zijn op zoek naar een Nederlandse vestigingsplek. En waar kan dat beter dan in het hart van de media? Dat zou een mooie aanwinst zijn! En ook weer nieuwe stageplekken…

Mark Achterberg
COO Media Park Management

De week van Mark Achterberg

2018 - week 03