Mark Achterberg
2018 - week 03

Charleville

Het is bijna zover. Op 27 februari bestaat Hilversum Mediastad 100 jaar. Tijd om stil te staan en terug te kijken naar het ontstaan en de groei van de mediastad.

Van rustig tuin- en weversdorp vanaf 1918 in de tijd veranderd naar het middelpunt van de omroepgeschiedenis en de bruisende mediastad die het nu is. Ergens vreemd, dat we juist nu het 100-jarig bestaan vieren, terwijl de mediabranche zo in beweging is en de toekomst voor velen vragen oproept.

Vandaag ontving ik het persbericht voor de boekpresentatie op 14 februari van het boek 100 jaar Hilversum Mediastad van media- en muziekjournalist Peter Schavemaker. De ‘bank van Mies’, die op ons kantoor pronkt, zal tijdens de presentatie ten dienste staan van de gasten. Peter vroeg me twee jaar geleden of wij zijn reis zouden willen sponsoren. Een reis door het mediaverleden van Hilversum, naar nu en de toekomst. We hebben daar niet lang over nagedacht.

Nu is het boek af. Ik heb het, ondanks smeekbedes, nog niet mogen lezen. Nog even aftellen dus. Peter geeft aan dat het helaas niet de verwachte 300 pagina’s zijn geworden. Ruim 500 pagina’s en een kilo boek later is Peter pas tevreden. Hij vond dat, na zijn research in de catacomben van de gemeente Hilversum, er veel meer te vertellen viel.

Ook het aantal te interviewen mensen is enigszins uit te hand gelopen. Maar dat kunt u zelf ervaren binnenkort. In het boek wordt ook vooruitgeblikt naar de toekomst van de mediabranche, en Mediastad Hilversum en Media Park in het bijzonder, evenals waar wij druk mee bezig zijn.

150 jaar Charleville. U weet het misschien nog van de berichtgeving eind vorig jaar: het Australische stadje dat zich drie jaar verrekende voor het 150-jarig bestaan en het groots geplande stichtingsfeest. Het jubileum was al voorbij… Ik heb me laten vertellen dat het toch echt klopt: op 27 februari 2018 is het zover. Viert u mee?

Mark Achterberg
COO Media Park Management BV