Article header image

Voetbal beleven als vanuit een skybox

Producent Southfields richtte samen met voormalig zusteronderneming Chain de studio in van waaruit SBS live de Champions League-uitzendingen verzorgt. Emiel Gobes van Southfields: “Het moest een programma worden waarbij mensen het gevoel hebben dicht op de wedstrijd te zitten, maar waar ook amusement en gezelligheid in zit. Vandaar de wens van SBS om er publiek bij te halen.”

Regisseur Danny Melger zag in de wens van SBS gelijkenissen met de sfeer in een skybox tijdens de wedstrijd. “Daar kun je het spelletje nauwlettend volgen, de bal zien rollen, maar ook een babbeltje maken en een biertje aan de bar bestellen. Die setting hebben we geprobeerd na te bootsen in de studio. Dat betekende dat we ook iets met glas moesten, omdat een skybox daar grotendeels uit bestaat. De schermen in een studio, waarop je normaal gesproken actuele content zoals logo’s, standen, foto’s en herhalingen kunt laten zien, wilden we daarom vervangen. Met dat idee zijn we naar Chain gegaan, tot voor kort onze zusteronderneming binnen CMI en vaste partner voor licht-, geluid- en projectietechniek.”

Melger onderzocht samen met Paul Chamalaun, Business Developer bij Chain, de mogelijkheden van projectie op glas. Chamalaun: “Het is uiteindelijk een speciaal soort plexiglas geworden waar bepaalde filters overheen zitten. Staat de projector aan, dan kun je er beelden op tonen en het glas op dezelfde manier gebruiken als televisieschermen in een studio. Denk aan het tonen van animaties, foto’s en videobeelden. En op het moment dat de projector uit staat, kijk je er doorheen zoals bij gewoon glas. Daarom hebben we een doek erachter geplaatst met daarop publiek dat in een stadion zit. Dat zou je immers ook zien als je vanuit een skybox het stadion inkijkt.”

Alles over de unieke glasprojectie bij SBS’ Champions League is te lezen in het novembernummer van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale aanbieding. En klik hier voor een korte video-impressie.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen