Tweede Kamer stemt in met gewijzigde Mediawet
De Tweede Kamer heeft donderdag met ruime meerderheid ingestemd met de gewijzigde Mediawet. PowNed, WNL en Human hebben niet langer minimaal 150.000 leden nodig om te blijven bestaan, maar slechts 50.000. Minister Arie Slob (OCW, Media) heeft het vereiste aantal omroepleden verlaagd. Dat is net op tijd voor de volgende peildatum van 31 december.
De Eerste Kamer moet ook nog over de gewijzigde Mediawet stemmen. Het ziet ernaar uit dat Slob daar ook op voldoende steun kan rekenen. De andere belangrijke wijziging in de Mediawet is dat de tv-reclame wordt verminderd. Vanaf 1 januari 2021 stopt de publieke omroep al met online-advertenties en reclame rond kinderprogramma’s. Ster gaat de komende vijf jaar de reclametijd stapsgewijs halveren.
Grote steun vanmiddag voor de Mediawet bij de stemmingen in de Tweede Kamer. Belangrijk voor oa de aspirantomroepen, regionieuws en reclamevermindering. Online- reclame op platforms publieke omroep stopt al vanaf 01/01/2021 https://t.co/cFTy50R7wt
— Arie Slob (@arieslob) November 12, 2020
Een punt van zorg voor de Kamer blijft het maximum van zes ‘erkenningen’ voor omroepen. Nieuwe omroepen zijn hierdoor verplicht om zich na vijf jaar aan te sluiten bij een bestaande omroep. Dat terwijl ze juist in het publiek bestel worden toegelaten om een ander geluid te brengen. De Kamer nam daarom een motie van de PvdA aan om van de wettelijke ‘erkenningshouder’ een ‘erkenningenhouder’ te maken, die meerdere omroepen kan bevatten. Zo zouden omroepen organisatorisch kunnen samenwerken zonder de identiteit van de losse omroepen te verliezen.
Verder komt op NPO 2 in de vooravond een vast blok met regionaal nieuws. Aanvankelijk wilde Arie Slob de zender NPO 3 omvormen tot regiozender. Dat gaat niet door. De publieke omroep hoeft overigens volgens de aangepaste Mediawet nog maar twee tv-zenders te onderhouden, de derde is optioneel.
Bron: NRC/BM