Article header image

Tour de France moet bij publieke omroep blijven

Een ruime meerderheid van acht op de tien Nederlanders is van mening dat de Tour ook in de toekomst bij de publieke omroep moet blijven. Ook tweederde van de Nederlanders die zichzelf niet als liefhebber van de Tour beschouwt, is deze mening toegedaan. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau MarketResponse dat direct na afloop van de Tour de France is uitgevoerd onder 503 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Ruim een derde van de Nederlanders beschouwt zichzelf als liefhebber van de Tour de France. Mannen en Nederlanders van 50 jaar en ouder zijn de grootste liefhebbers. Van deze fans geven acht op de tien aan dit jaar zoveel mogelijk te hebben gekeken of geluisterd naar de Tour. Bijna één op de tien liefhebbers heeft zelfs met het plannen van de vakantie rekening gehouden met de Tour.

Desgevraagd weet bijna driekwart van de Nederlanders spontaan de Rabobank als sponsor van een wielerploeg in de Tour te noemen. Vacansoleil, dat dit jaar voor het eerst met haar ploeg aanwezig was in de Tour, wordt door ruim drie op de tien Nederlanders spontaan genoemd als sponsor van een tourploeg. Na het noemen van de naam, geeft maar liefst ruim tweederde van de Nederlanders aan Vacansoleil als sponsor te kennen. Ongetwijfeld hebben de prestaties en de valpartij van Johnny Hoogerland positief aan deze bekendheid bijgedragen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna tweederde van de Nederlanders het als positief beschouwt wanneer een bedrijf professionele wielrenners sponsort.

Bron: MarketResponse

Update: Als reactie op dit artikel laat NOS-directeur Jan de Jong het volgende weten via Twitter: ‘Dat is in ieder geval tot en met 2015 geregeld.’

Bericht delen