Article header image

Talpa sluit megadeal in China

Talpa is een joint venture aangegaan met het Chinese mediabedrijf Zhejiang Tangde. De overeenkomst, die vandaag in Beijing bekend is gemaakt, voorziet in de gezamenlijke ontwikkeling en exploitatie van ruim tweehonderd televisieprogramma’s uit de Talpa-catalogus.

 

Als onderdeel van de meerjarige overeenkomst heeft Zhejiang Tangde ook de licentierechten gekocht voor de productie en uitzending van het vijfde tot en met het achtste seizoen van The Voice of China. Het Chinese bedrijf betaalt zestig miljoen US dollar voor The Voice en steekt daarnaast nog vijftig miljoen in de joint venture die de Talpa formats gaat ontwikkelen voor de lokale markt.

Met deze deal wordt de basis gelegd voor de verdere introductie van Talpa’s televisieformats in Groot-China. De eerste productie die in het kader van de nieuwe overeenkomst in China wordt uitgezonden, is Dance Dance Dance waarin de allerlaatste technieken, zoals videomapping en augmented reality, worden gebruikt. Mediabedrijf Zhejiang Tangde is actief als producent van film en drama en in China beursgenoteerd. Dankzij de joint-venture met Talpa komt Zhejiang Tangde nu ook met non-scripted formats op de markt.

“Ik ben blij deze nieuwe samenwerking met Zhejiang Tangde aan te kunnen kondigen”, zegt John De Mol, oprichter van Talpa. “Ik ben ervan overtuigd dat we een geweldige zakenpartner hebben gevonden met wie we onze activiteiten in Groot-China en daarbuiten kunnen uitbreiden. De afgelopen jaren heeft het Chinese televisielandschap een metamorfose ondergaan en China beschikt nu over de capaciteit om grote shows te produceren. We vinden het geweldig om nieuwe ideeën aan te dragen voor de Chinese kijkers, zeker omdat ze massaal naar The Voice of China kijken.”

Pim Schmitz, CEO van Talpa Holding, voegt hieraan toe: “Er zijn momenteel 65 lokale versies van The Voice uitgezonden in 180 landen en ik ben er trots op dat de show, die John de Mol en zijn creatieve team in Nederland hebben gemaakt, ook is doorgedrongen tot de harten van de kijkers in China. We zullen zij aan zij met Zhejiang Tangde werken aan de portfolio van Talpa en we kijken ernaar uit om samen The Voice nog groter en nog succesvoller te maken dan de show nu al is”.

Bron: Talpa/Broadcast Magazine

Bericht delen