Article header image

Sven Sauvé: ‘Talpa lijkt het RTL van twee, drie jaar terug’

Sven Sauvé, sinds juli 2017 CEO van RTL Nederland, speelt een sleutelrol bij het definiëren en implementeren van de consumentgerichte strategie van RTL. In een interview met NRC meldt hij dat hij er niet wakker van ligt dat programma’s en presentatoren van RTL overgaan naar de zenders van Talpa.

Sauvé: ”Ik heb drie troeven: video, video en nog eens video. Wij moeten gaan waar de kijker gaat. Dus moeten we investeren in onze tv-zenders, in Videoland en in video op YouTube en andere platformen”. Videoland maakt nog geen winst, zegt Sauvé. “Ik verwacht dat we binnen enkele jaren winstgevend zijn. We krijgen de tijd. Videoland is ook een voorbeeld binnen RTL Group. Dankzij die dienst hebben wij nu een rechtstreekse link met de consument.”

RTL heeft ook bewust programma’s laten gaan, stelt Sauvé. Zo verhuisde talentenjacht Dance Dance Dance naar Talpa. Sauvé geeft de indruk dat hij er niet mee zit. “Als ik me probeer voor te stellen wat John de Mol op tv gaat brengen, doet dat mij denken aan RTL van twee à drie jaar geleden”. Zo begon Talpa vrijdag met de vroegere RTL-hit It Takes 2 en komt Linda de Mol op SBS6 met een aantal voormalige RTL-programma’s, zoals Postcodeloterij Miljoenenjacht, Weet ik Veel, Linda’s Zomerweek en Ik Hou van Holland.

Sauvé zegt dat RTL de afgelopen jaren heeft geprofiteerd van de samenwerking met Talpa. Maar een hechtere samenwerking ziet hij niet zitten. “De voorstellen daartoe waren heel erg gericht op lineaire tv”. Daartoe zag Sauvé geen enkele noodzaak. Helemaal niet toen De Mols voorstellen om ‘samen te werken’ bleken te moeten leiden tot een overname van RTL door Talpa.

Bron: NRC/BM

Bericht delen