Article header image

Succesvol jaar voor Discovery Benelux

2015 was het meest succesvolle jaar tot nu toe voor Discovery Networks Benelux. Dit komt door forse investeringen in de zendergroep, zoals de aankoop van verschillende lokale rechten voor de sportzender Eurosport, de lancering van de vrouwenzender TLC in Vlaanderen en meerdere lokale producties voor zowel Discovery Channel als TLC.

Discovery Networks groeit in een markt die steeds voller wordt en waar veel verschuivingen in kijkgedrag te zien zijn. In Nederland eindigt de zendergroep op een marktaandeel van 6.4% (20-49) en in Vlaanderen op 3.0% (18-44).

Alco de Jong, Country Manager Discovery Networks Benelux: “In de afgelopen zes maanden heeft Eurosport in Nederland elke maand beter gescoord dan in 2014 binnen de doelgroep Man 20-49. Ten opzichte van 2014 is Eurosport met 16% gegroeid. De MotoGP finale race in Spanje op 8 november was zelfs het best scorende programma van het jaar voor Nederland. Voor België hebben we de exclusieve uitzendrechten van Wimbledon aangekocht en we zijn erg trots dat we nu alle vier de Grand Slam toernooien uitzenden en hierdoor Home Of Tennis zijn in België. We hebben bewust gekozen om te investeren in een sportzender, vanwege de live evenementen en zien dit direct terug in onze resultaten. Komend jaar continueren we onze focus op de aankoop van lokale rechten voor Eurosport en verhogen we het aantal lokale producties voor TLC in de Benelux. Verder heeft de Eurosport Player een duidelijke en sterke positie als sport OTT- product in de markt en lanceren we dit jaar ook Dplay.”

De aankoop van rechten als de MotoGP, de Serie A, maar ook de Olympische Spelen zijn duidelijke investeringen in Eurosport, die nu al effect hebben. MotoGP was bijvoorbeeld het meest succesvolle evenement op Eurosport in Nederland het afgelopen jaar, dat tevens het profiel van de zender mannelijker en jonger heeft gemaakt. Het aandeel van de doelgroep Man 20-49 in het totaal aantal kijkers is tijdens de MotoGP meer dan verdubbeld in vergelijking met het zendergemiddelde.

Zowel Discovery Channel als TLC hebben verschillende nieuwe lokale producties ontwikkeld , die succesvol zijn gebleken. In Nederland zijn dit voor TLC de documentaire Linda Ontdekt… Sex en Escorts met Linda Hakenboom en de documentaire en serie over het transgenderkoppel Louisa & Rosanna. Voor Discovery Channel was dit Wildlife Conservation (met Laurens de Groot).

Discovery Channel eindigde het jaar met de wereldpremière van de documentaire Racing Extinction en heeft hiermee op één dag wereldwijd aandacht gevraagd voor de desastreuze gevolgen van de illegale handel in bedreigde dieren en de klimaatverandering. De samenwerking met WNF en het inhaken op de Nederlandse campagne #Aardeop1 was de spreekwoordelijke kers op de taart en de wereldwijde première onderstreept de kracht van het merk Discovery Channel.

Bron: Discovery/Broadcast Magazine

Bericht delen