dinsdag 16 januari 2018

Snoepreclame voor kids nog niet uitgebannen

Nog niet alle reclameblokken rond tv-programma’s waar veel kinderen van zeven tot twaalf naar kijken, zijn vrij van reclame voor voedsel. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerd onderzoek van de Stichting Reclamecode in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

De levensmiddelenfabrikanten hebben afgesproken zich in reclames niet te richten op kinderen jonger dan zeven jaar. Uit het onderzoek van de Stichting Reclamecode blijkt dat de branche zich goed aan deze afspraak houdt.

Ook is afgesproken terughoudend te zijn met reclame gericht op kinderen tussen de zeven en twaalf jaar, voor zaken als snoep, chips, ijsjes en drankjes. De onderzoekers constateren dat dit weliswaar op de meeste televisiezenders goed gaat, maar nog niet op alle. Overtreders zijn te vinden op de zenders Nederland 3, RTL 8, Disney Channel, Disney XD, Nickelodeon en Comedy Central. De meeste fabrikanten die op deze zenders reclame uitzenden zeggen alleen te adverteren voor voedsel dat aan ‘speciale voedingskundige criteria’ voldoet.

Nederland 3 en Comedy Central vormen volgens de onderzoekers een uitzondering. Deze zenders zenden in de avonduren programma’s uit die niet speciaal gericht zijn op de jonge doelgroep, zoals De Wereld Draait Door en South Park. Uit kijkersonderzoek blijkt echter dat 25 procent van het kijkerspubliek wel uit die doelgroep bestaat. Reclame uitgezonden rond die programma’s bereikt daarom toch kinderen.

De FNLI heeft aangesloten bedrijven aangesproken op de overtredingen. Zij hebben beloofd hun beleid bij te stellen. De FNLI brengt geen namen naar buiten van deze bedrijven. “Dit is het eerste jaar dat we dit onderzoek doen,” licht een woordvoerder toe. “Wij hopen dat bedrijven vrijwillig hun beleid aanpassen.” Mochten bedrijven structureel de code overtreden, dan worden in de toekomst misschien wel namen naar buiten gebracht.

Bron: Radio.nl/Broadcast Magazine

Bericht delen