RTL Nederland ziet mooie toename advertentieomzet
donderdag 4 november 2021

RTL Nederland ziet mooie toename advertentieomzet

RTL Nederland heeft in de eerste drie kwartalen van dit jaar de netto advertentieomzet met 29,6 procent zien stijgen. Daarmee doet RTL Nederland het beter dan de rest van de markt.

De groei ten opzichte van vorig jaar is logisch na de terugval door Covid, maar ook in vergelijking met 2019 is er groei: +10 procent. Het primetime kijkersaandeel in de doelgroep 25 tot 54 jaar steeg naar 33,1 procent. Populaire programma’s waren onder meer de spelshow De Verraders, die ook internationaal werd verkocht aan NBC en de BBC.

Ook Videoland blijft fors groeien. Samen met Duitsland (TV Now) stijgen de streaming video diensten van RTL Group in vergelijking met vorig jaar met 90,6 procent naar 3,402 miljoen betalende abonnees. Hoe groot het aandeel van Videoland daarin is, maakt RTL niet bekend.

RTL Group rekent op 10 miljoen betalende gebruikers voor zijn videodiensten in 2026. De omzet moet dan zeker de 1 miljard euro zijn gepasseerd. De videoplatforms zijn momenteel nog verliesgevend. Volgend jaar pompt RTL zeker 250 miljoen in producties voor de streamingdiensten. RTL rekent op winst vanaf 2026.

Bron: RTL Group/Adformatie/BM

Bericht delen