Article header image

Reclame-uitgaven internet overstijgen in 2017 die van tv

Er gaat dit jaar wereldwijd meer reclamebudget naar internet dan naar televisie. Dat voorspelt mediabedrijf Zenith. Het is voor het eerst dat internetreclame meer oplevert dan commericals op tv-, aldus Emerce.

De online advertentiemarkt is dit jaar wereldwijd goed voor 205 miljard dollar. Dat is 36,9 procent van het totale reclamebudget. 2,9 procent meer dan in 2016 en meer dan wat er aan tv-reclame wordt gespendeerd. Zenith becijferde dat er aan reclame op televisie dit jaar 192 miljard wordt uitgegeven. De groei van het budget voor online reclame vlakt jaarlijks af, maar in absolute getallen gaat het nog steeds om een toename van meer dan twintig miljard dollar per jaar, becijferde Emerce.

Opmerkelijk is dat uitgaven in stedelijk gebied een belangrijk deel uitmaken van het reclamebudget voor internet. Bewoners van grote steden als Londen, Los Angeles, New York en Peking zijn voor adverteerders belangrijker dan landelijk bereik. De top 50 steden zullen voor 27 procent bijdragen aan de totale groei en de top 250 voor vijftig procent. Lokaal georiënteerde online marketing is volgens de inzichten van Zenith een opkomend specialisme.

Bron: Emerce/BM

Bericht delen