Article header image

Rechter wijst deelnemers Succes Awards 2,8 miljoen toe

Producent TV Media Partners en de gelieerde Nationale Business Succes Awards moeten aan 182 deelnemers de inleg terugbetalen van ruim 15.400 euro. Dat heeft de rechtbank Rotterdam gevonnist in een zaak aangespannen door een aantal deelnemers aan de Nationale Business Succes Awards (NBSA) in 2013, 2014, 2015 en 2016.

TV Media Partners was de contractpartij in 2013 en 2014, en is volgens de rechter medeaansprakelijk voor de Succes Awards die de Stichting NBSA overnam in 2015 en 2016. Het bedrijf is van Leo Houkamp, de tv-producent (zie foto) aan wiens handel en wandel BM eerder uitgebreid aandacht besteedde.

NBSA was eraan verbonden, aldus de rechter: ‘Gezien de jarenlange, intensieve samenwerking en het feit dat de handelwijze rondom de verkiezing niet is gewijzigd nadat NBSA TVMP heeft opgevolgd als contractspartij van de deelnemers, staat vast dat TVMP op de hoogte was van de werkwijze omtrent de organisatie van de verkiezing en hieraan actief heeft meegewerkt en uitvoering heeft gegeven. Daarom heeft TVMP onrechtmatig gehandeld jegens de deelnemers in 2015 en 2016.’

De stichting benaderde actief bedrijven om aan de verkiezingen mee te doen. Als zij in hun branche de hoofdprijs zouden winnen, moesten ze een inleg van ongeveer 15.000 euro betalen. In ruil daarvoor zouden zij media-aandacht ter waarde van zo’n 80.000 euro krijgen. Lang niet alle bedrijven deden mee aan de claimactie, want alleen al in de laatste versie waren er zo’n 600 winnaars in de categorieën. Gedurende de rechtszaak kwamen hilarische voorbeelden naar boven van verzonnen branches als de Autowaxbranche, Leidingsystemenbranche en Snelloopdeurenbranche.

Ook het (niet bestaande) bedrijf waarmee de programmamakers van Rambam de Succes Awards ontmaskerden als bedrieglijk, Topp Recruitment, is in een andere branche ingedeeld dan waarvoor zij zich had aangemeld: niet in Werving en Selectie omdat in die branche al een betaalde winnaar was gekozen, maar in Job Recruitment. Volgens de rechter konden NBSA en TV Media Partners niet duidelijk maken wat het verschil was tussen beide branches, dus was er sprake van beïnvloeding en geen open wedstrijd.

In het aanmeldformulier suggereerden de termen ‘hoofdprijs’, ‘branchewinnaar’, ‘Award-finalisten’ en ‘categoriewinnaars’ dat de deelnemers een competitie mochten verwachten tussen meerdere partijen. Echter, in 10 tot 20% van de 600 branches in 2016 deed maar één deelnemer mee. In totaal deden 1000 tot 1500 deelnemers mee in de 600 branches, dus veel minder dan de gesuggereerde tien deelnemers per branche.

De vordering tot schadevergoeding van de eisers streept de rechter weg tegen de vordering van NBSA en TV Media Partners dat bedrijven wel moeten betalen voor de media-aandacht. Vaststaat dat 9 van de 191 eisende partijen niet hebben meegedaan aan de Succes Awards maar aan een andere verkiezing die door NBSA werd georganiseerd namelijk De Best Presterende Werkgever. Hun eis is niet toegewezen, die van de resterende bedrijven wel.

Bron: BM/Peter Olsthoorn

Bericht delen