Article header image

Grootschalige HDR cameratest bij United

Op initiatief van United hebben veertig professionals uit de Nederlandse film- en tv-wereld high-end Ultra High Definition (UHD) camera’s getest. In samenwerking met onder andere Camalot, Camera Rentals en de Nederlandse Film Academie zijn negen camera’s vergeleken. Behalve digitale apparatuur was er ook een 35mm filmcamera op de Amsterdamse set.

“UHD is meer dan alleen een hogere resolutie” vertelt Thijs van de Kamp, workflow consultant bij United. “Om de consument een intensere beleving te geven zijn ook HFR (High Frame Rate), WCG (Wide Color Gamut) en HDR (High Dynamic Range) van groot belang. We hebben in onze testen gekeken naar al deze aspecten, met de nadruk op HDR.’

Wereldwijd zijn er nog maar weinig partijen die ervaring hebben in het maken van opnames in UHD en HDR. United heeft op dit vlak al de nodige expertise opgebouwd en staat inmiddels wereldwijd bekend als een voorloper. Eén van de recente voorbeelden is het technisch mogelijk maken van de UHD-registratie van het concert dat The Rolling Stones onlangs op Cuba gaven.

United is trots op haar pioniersstatus. Om voorop te lopen in de ontwikkelingen is research van groot belang. “We hebben vier testen opgezet. Iedere met een specifiek doel” aldus Van de Kamp. “HDR is simpel gezegd het opnemen van meer kleur en contrast in de camera. In postproductie wordt deze informatie op een hoogwaardige manier bewerkt en behouden. Zodanig dat het eindproduct bij de consument bijna gelijk is aan wat het menselijk oog kan waarnemen. Om te testen hoe de verschillende camera’s presteren is er een uitdagende test opgezet met veel kleur en contrast.”

In de test zijn high-end camera’s gebruikt van verschillende fabrikanten als Arri, Canon, Panasonic, Red en Sony. “We hebben ervoor gekozen om ook op 35mm film te draaien”, vertelt Van de Kamp. “Dit materiaal gaan we als referentie gebruiken omdat dit nog steeds als ultieme drager wordt gezien. De rest van de camera’s gaan we in de postproductie hiermee vergelijken.”

Bijzonder aan het project is de samenwerking tussen de verschillende partijen. Na de postproductiefase zullen alle deelnemers gezamenlijk de resultaten bekijken en bespreken. De komende zomer zet United de resultaten van alle filmpjes online.

Bron: United/Broadcast Magazine

Bericht delen