Dramaserie Máxima: “Intrigerend kijkje in het leven van de Nederlandse royals”
donderdag 14 maart 2024

Dramaserie Máxima: “Intrigerend kijkje in het leven van de Nederlandse royals”

Vanaf het moment dat Máxima Zorreguieta aan de zijde van de Nederlandse kroonprins Willem-Alexander verschijnt, staat ze in de schijnwerpers. Als hij de Argentijnse ten huwelijk vraagt, haalt het verleden haar in en ontstaat een verhitte discussie over de politieke achtergrond van haar vader in het Videla-regime. Wat zorgt ervoor dat Máxima uiteindelijk floreert? En hoe kan ze trouw blijven aan zichzelf zonder haar familie op te geven, of gaan deze dingen niet samen?

Dat zijn de belangrijkste ingrediënten van de zesdelige dramaserie Máxima, die vanaf 20 april te zien is bij Videoland. De opnames zijn in juni 2023 van start gegaan in New York. Voor de reeks, die is ontwikkeld en geproduceerd door Millstreet Films, is verder gefilmd in Argentinië, Spanje, België en Nederland. De eerste aflevering begint in 1999 in Sevilla, waar Máxima en Willem-Alexander elkaar voor het eerst ontmoeten. De lijn vanaf 1999 wordt afgewisseld met het verleden, waarin te zien is hoe een jonge Máxima haar hele leven al wordt voorbereid op waar ze nu is.

De Videoland Original is gebaseerd op de bestseller Maxima Zorreguieta: Moederland van Marcia Luyten. BM sprak met producent Rachel van Bommel van Millstreet Films, ook bekend van producties als Alles op Tafel, Soof, Nieuwe Buren en Anne+.

Hoe is dit idee ontstaan?
Rachel van Bommel: “Toen het boek ter ere van de vijftigste verjaardag van koningin Máxima verscheen in mei 2021, hebben we direct een optie genomen op de verfilmingsrechten. Wij waren van mening dat het boek – dat gedurende vijf jaar zeer gedegen geresearched was door Marcia Luyten – een perfecte basis vormde voor het ontwikkelen van een dramaserie over Máxima. Het boek vertelt over de eerste dertig jaar van Maxima’s leven tot vlak vóór de ontmoeting met Willem Alexander. Voor de serie besloten wij al snel om naast de historische lijn op basis van het boek ook een hedenlijn toe te voegen omdat het drama pas ontstaat op het moment dat het verleden haar inhaalt als er een verhitte discussie losbarst over haar vaders politieke carrière in het Videla-regime. Een discussie die in haar eigen kringen nooit gevoerd is.”

“Met name in Latijns-Amerika
is de interesse groot”

Was Videoland direct geïnteresseerd?
“Ja, meerdere partijen waren al snel geïnteresseerd, maar Videoland was heel snel met beslissen. RTL Duitsland heeft de serie inmiddels ook aangekocht. DPG heeft de rechten verworven voor België. De reeks zal ook onder meer te zien zijn in Duitsland, België, Latijns-Amerika, Kroatië, Oostenrijk, Israël, Letland en Slowakije. En er lopen internationaal nog allerlei gesprekken met partijen. Met name in Latijns-Amerika is de interesse groot.”

Het scenario is ontwikkeld door meerdere personen. Hoe ging dat?
“De lange lijnen van het eerste seizoen zijn ontwikkeld door Marnie Blok en Ilse Ott in samenwerking met mij. Op basis van de outlines schreven Marnie en Ilse beiden twee afleveringen, Judith Goudsmit schreef één aflevering en daarnaast was Sytske Kok actief, die ook research deed voor de serie. Die schreef samen met Diede Zillinger Molenaar ook nog één aflevering.”

Wat is de rol van FBO en Beta Film?
“Beta Film richt zich als coproducent op de internationale verkoop van de serie. FBO ondersteunde als coproducent de draaiperiode in België voor het deel van de serie dat zich in Brussel afspeelt.”

Wat waren de grootste uitdagingen bij de opnames?
“We draaiden in vijf verschillende landen, verspreid over drie continenten, werkten met een internationale, Spaans-, Engels- en Nederlandstalige ploeg, met een grote diversiteit aan crewleden wat de draaiperiode op zich tot een groot en bijzonder avontuur maakte. Tijdens een researchreis naar Argentinië (Buenos Aires) werd duidelijk dat we vergelijkbare locaties konden vinden in Spanje en besloten we dat het verstandig was – beter voor milieu, budget en praktischer – om een groot deel van de serie dat zich in Argentinië afspeelt in Spanje te draaien.”

“Niet alleen voor de rol van Máxima, maar
ook voor haar familie en vrienden vonden
we de beste Argentijnse acteurs en actrices”

“Met hoofdregisseur Saskia Diesing en DOP Daan Nieuwenhuijs maakte ik een plan van aanpak. De draaiperiode was echter gepland in de zomer en we draaiden in de maanden juni en juli in een bloedheet Spanje. Al snel leerden we van de Spaanse crewleden dat we ons tempo moesten aanpassen aan de temperatuur. Deze internationale productie bood ons de mogelijkheid om te werken met het meest getalenteerde creatief talent uit verschillende landen, met verschillende achtergronden, wat ons allemaal veel gebracht en geleerd heeft. In Spanje wonen bovendien veel steengoede Argentijnse acteurs en er was een professionele Argentijnse crew, die ons in staat stelde om het verhaal zo authentiek mogelijk te vertellen. Niet alleen voor de rol van Máxima, maar ook voor haar familie en vrienden vonden we de beste Argentijnse acteurs en actrices.”

Máxima

New York
En de opnames in de andere landen?
“De tijd dat Máxima in New York op Wall Street werkte, draaiden we ook daadwerkelijk in New York. Nederlands regisseur Joosje Duk, die deels in New York woont, nam deze opnamen voor haar rekening. Voor de grote Spaanstalige scènes nam Ivan Lopez Nunez de regie op zich en hij werkte in Spanje veel samen met Saskia Diesing. De tijd voor de aankondiging van de verloving bracht Máxima door in Brussel. Hiertoe verplaatsten we de cast en crew dus naar België voor de opnamen aldaar.”

Wat kun je melden over de acteurs?
“Delfina Chaves, die Máxima speelt, doet dat zo ongelofelijk goed en de chemie met Martijn Lakemeier, die Willem-Alexander vertolkt, spat van het beeld. We vertellen het verhaal vanuit Maxima’s perspectief en kruipen daardoor dicht op haar huid. Dit geeft ons een intrigerend kijkje in het leven van de Nederlandse royals. De keuze voor dit perspectief maakt onze serie heel anders dan bijvoorbeeld The Crown, waar het verhaal vanuit verschillende gezichtspunten wordt verteld. Vertellen vanuit één perspectief is moeilijker, maar dramatisch veel sterker. Deze manier van vertellen is emotioneel geladen, oprecht en intiem. De camera is een empathische metgezel, onverzettelijk dicht bij Máxima tijdens momenten van triomf, vreugde, eenzaamheid of wanhoop.”

Credits
Opdrachtgever: RTL Nederland
Productiebedrijf: Millstreet Films
Producent: Rachel van Bommel
Coproducent: FBO, Betafilm
Regie: Saskia Diesing, Joosje Duk, Iván López Núñez
Scenario: Marnie Blok, Ilse Ott, Judith Goudsmit, Diede Zillinger Molenaar, Sytske Kok
Uitvoerend producent: Bart Willemsen
Productieleiding: Dedde Staps
Camera: Daan Nieuwenhuijs
Montage: Jurriaan van Nimwegen
Licht: Gideon van Essen
Geluid: Floris Werver
Cast: Delfina Chaves, Martijn Lakemeier, Elsie de Brauw, Sebastian Koch
Muziek: Fons Merkies, Laurens Goedhart
Visagie: Monique Mierop
Styling: Margriet Procee
Lengte: 50 minuten
Aantal afleveringen: 6
Aantal draaidagen: 49
Gedraaid op: ARRI Alexa 35
Datum première: 20 april, Videoland

Bron: BM
Foto’s: Martijn van Gelder/Millstreet Films

Bericht delen