Arjen Lubach: “We zijn als team zelfverzekerder geworden”
zaterdag 19 februari 2022

Arjen Lubach: “We zijn als team zelfverzekerder geworden”

De avondshow met Arjen Lubach zal vanaf maandag 21 februari vier dagen per week te zien zijn op televisie, om 22.10 uur op NPO 1. Wat kunnen we verwachten?

Na het succes van Zondag met Lubach zijn de verwachtingen hoog gespannen: gaat het lukken om een dagelijkse show te maken die net zo scherp is en iets toevoegt aan de nieuwsstroom van de dag?

Stan van Engelen, eindredacteur bij de VPRO, is optimistisch. “De sfeer in het team is goed, iedereen is gefocust. Ik heb niet het idee dat ze last hebben van de verwachtingen van de buitenwereld, dit team functioneert juist goed onder druk. En wat het belangrijkste is: ze hebben er heel veel zin in. Ik kom net bij een proefopname vandaan. Daar werd ik heel enthousiast van. Het team is al drie weken uitzendingen aan het maken om goed beslagen ten ijs te komen.”

Van Engelen denkt dat De avondshow met Arjen Lubach stand zal houden tussen het talkshowgeweld op televisie. “Wat Arjen en zijn team doen, is anders dan al die nieuwsprogramma’s. Ze slijpen je geest met humor en weten slecht zichtbare problemen in woorden en beelden te vangen.”

Lubach

Dagelijks
Ons programma kan niet dagelijks, zei Arjen Lubach in het verleden regelmatig in interviews. “Ik had kunnen weten dat ik dat ooit terug zou krijgen. Dat had ik nooit moeten zeggen”, vertelde Lubach op de seizoenspresentatie van de VPRO. Waarom denkt hij dat het nu wel kan? “We hebben in de tussentijd veel geleerd. Toen we met het eerste seizoen begonnen, zochten we eindeloos naar humor. Een interview met een minister terwijl op de achtergrond iemand van zijn fiets viel, bij wijze van spreken. Nu kijken we eerst naar het onderwerp en daar zetten we onze tanden in. We zijn als team collectief zelfverzekerder geworden. Ook Nederland is de afgelopen zeven jaar veranderd. Er zijn veel meer onlinekanalen die video’s maken, dus er is meer materiaal voorhanden.”

Titel
“We hebben bewust niet voor een titel gekozen met een naamgrapje, zoals Iedere dag met Lubach. Ik wilde dat mijn naam een meer dienende rol zou hebben. We gebruikten als werktitel De avondshow met Arjen Lubach. Dat is er zo ingesleten dat we die titel maar hebben gehouden.”

Vooroordelen
Nu Lubach vaker op de buis komt, zijn er ook meer grappenschrijvers nodig. De selectie was een flinke klus. Afgelopen zomer deed Arjen Lubach een oproep op Twitter, waar maar liefst 3000 enthousiastelingen op reageerden. Zij kregen de opdracht een scène voor het programma te schrijven, maar mochten hun naam, leeftijd of geslacht niet vermelden.

“Uiteindelijk hadden we 1200 pogingen tot comedy op ons bureau liggen”, aldus Lubach. “Ik vond het vooral interessant om te ontdekken wat er klopt van het vooroordeel dat vrouwen minder goed zijn in comedy. En of er mensen met een andere achtergrond of leeftijd uit zouden rollen. Een aantal vooroordelen zijn bevestigd, een aantal ontkracht.”

YouTube
Het YouTube-kanaal van Zondag met Lubach was afgelopen jaar het best bekeken kanaal van de publieke omroep, met 14,8 miljoen wekelijkse kijkminuten. En dat terwijl het programma in maart vorig jaar voor het laatst op de buis was. Het nummer Ga niet naar Nieuwsuur, dat Arjen Lubach samen met Sosha Duysker zingt, is de best bekeken ZML-video van 2021.

Bron: VPRO Gids/BM

Bericht delen