Renzo Veenstra, Hoofdredacteur bij Omroep Brabant
woensdag 16 juni 2021

Renzo Veenstra, Hoofdredacteur bij Omroep Brabant

Voordat Renzo Veenstra bij Omroep Brabant de baas werd, werkte hij voor Omroep West. Daar was hij initiator van RNN, een Regionaal Nieuws Netwerk waarin Omroep West samenwerkte met 15 lokale omroepen uit de provincie. Nu doet Omroep Brabant enthousiast mee aan het project om de lokale journalistiek te versterken. Met Renzo Veenstra praten we over de toekomst van het lokale medialandschap.

Omroep Brabant heeft heel duidelijk gekozen. “We zijn een nieuwsorganisatie en we doen veel online. Op de online nieuwsredactie werken 65 fte’s aan het zoeken en verspreiden van nieuws uit dit gebied. Radio, tv en sociale media zijn bij ons ‘afnemers’ van het nieuws. De basis is dat wat online verschijnt in tekst, audio en video.”

“Vroeger maakten we bij de tv of radio een nieuwsitem en gaven vervolgens een internetredacteur de opdracht om het nieuws online te delen. Nu is het omgekeerd. De online redactie bepaalt waar we aandacht aan besteden en bij de redactie die zich met tv, radio of de socials bezig houdt bepalen zij zelf welke nieuwsverhalen ze delen.”

Concurrentie
“Op de radio willen we nu vooral de beste Brabantse concurrentie voor Qmusic of Sky Radio zijn met op de halve uren Brabants nieuws. Onze focus op online legt ons geen windeieren. Omroep Brabant staat regelmatig landelijk in de top 10 van meest bekeken nieuwssites in Nederland. We merken online niet heel veel van die verschraling in de lokale journalistiek. Ook de nieuwsplatforms van DPG – BN De Stem, ED en Brabants Dagblad – worden in ons gebied steeds sterker met online nieuws. Ook zij komen steeds dieper in de haarvaten van onze samenleving.”

“Toen ik bij Omroep West in 2017 dat regionale nieuwsnetwerk (RNN) heb opgezet leerde ik twee belangrijke lessen. Ten eerste: stop geen tijd in lokale partners die niet voluit voor nieuws gaan. En ten tweede: samenwerking met lokale partners slaagt alleen als je dat doet op basis van gelijkwaardigheid.”

Samenwerking
Toen Renzo Veenstra als hoofdredacteur bij Omroep Brabant begon, onderzocht hij direct hoeveel van de 43 ‘lokale’ mediapartijen in de provincie professionele samenwerkingspartners zouden kunnen zijn. “Dat bleken er slechts vier te zijn… Omroep Tilburg, DTV Oss, Studio040 en ZuidWest TV. Dat het er zo weinig zijn komt ook omdat veel lokale omroepen nog bestaan uit goed bedoelende vrijwilligers die niet per definitie geïnteresseerd zijn in nieuws. We hebben nu bij verschillende lokale partners mensen van Omroep Brabant rondlopen met maar één opdracht: maak nieuws! En deel die verhalen via de sites van de lokale omroep en via die van Omroep Brabant. Ze zijn allebei even belangrijk. Zo’n samenwerking met bijvoorbeeld ZuidWest TV levert Omroep Brabant veel op. Daar komt iedere dag nieuws vandaan.”

“We zijn tegelijk ook heel blij met de steeds hechtere samenwerking met de NOS. Dat levert ons zomaar vijf miljoen extra gelezen verhalen per maand op. Die samenwerking is trouwens hier bij Omroep Brabant begonnen. NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff was hier op bezoek en toen hebben wij tegen hem gezegd: ‘Wat DPG hier kan moeten wij toch ook met elkaar kunnen?’ We hebben nu een goeie eerste stap gezet, maar het gaat nog niet ver genoeg.”

Digitale grabbelton
“Ik wil dat al het nieuws van lokale, regionale en landelijke omroepen in een grote ‘digitale grabbelton’ komt, waar de nieuwsconsument uit kan kiezen. En als jij als Brabander in Utrecht loopt, zou ik graag zijn dat je naast het Brabantse nieuws ook het belangrijkste nieuws uit Utrecht te zien krijgt. Of als jij extra belangstelling hebt getoond voor een bepaald onderwerp, dat het algoritme van de app jou dan automatisch andere berichten over dat onderwerp aanbiedt. En van mij mag er ergens een logootje staan van de omroep die het gemaakt heeft, maar de integratie mag van mij nog echt veel verder gaan. Alle techniek die we nodig hebben is er al, we moeten er alleen nog samen met elkaar uitkomen.”

Tijdens corona werd op de website van Omroep Brabant maandelijks 55 miljoen keer op een artikel geklikt. “Normaal ligt dat cijfer met 25 miljoen al heel hoog in dit gebied. Die groei naar 55 miljoen is echt bizar. En laat ook zien hoe groot de behoefte van Brabanders is aan nieuws uit hun eigen streek. We zijn in Brabant niet de enige die het goed doen. De drie grote kranten in dit gebied van DPG zetten online ook grote stappen en doen het uitstekend hier. Via het ‘Project Versterking Lokale Journalistiek’ dat nu loopt, werken we goed samen met lokale omroepen. Maar als dat project straks in december stopt valt ook direct de nieuwsvoorziening in Tilburg bij de omroep weg.”

Effectiviteit
“Het Programma Beleidsbepalend Orgaan is vanuit de Nederlandse wetgever een manier om het publieke karakter van een omroep te bewaken. Maar het zou slecht zijn als we dat alleen zouden kunnen afmeten aan het oordeel van het PBO. Er zijn tegenwoordig allerlei manieren om de ‘effectiviteit’ van je aanbod als omroep te meten. Bij Omroep Brabant draait het om zogenoemde Content Performance Indicators (CPI) die in een getal tussen de 0 en 1000 worden uitgedrukt. Die vertellen je precies hoe een verhaal aankomt bij het publiek waar je het verhaal voor gemaakt hebt. En dan gaat het dus niet alleen over hoeveel mensen gekeken hebben, maar vooral over hoe lang ze gekeken hebben, hoe intensief en wanneer ze gekeken hebben, welke interactie (delen, reactie geven) nadat het verhaal bekeken was. Hier kijken onze makers dagelijks naar en zo leren ze van alles over ons publiek waarmee ze bij het maken van nieuwe verhalen hun voordeel kunnen doen.”

Alleen online
“Als ik hardop zou mogen dromen zeg ik: alle lokale omroepen stoppen onmiddellijk met radio en tv. En iedereen gaat alleen nog maar online werken. Lokale omroepen hebben al nauwelijks geld. Stop dat dan niet in dure kanalen zoals radio of tv. Als ik dan een lokale omroep zo’n dure nieuwe studio zie bouwen, denk ik: Stop daarmee en gebruik dat geld voor het inhuren van een journalist. Dat geldt ultimo ook voor ons, als we met het mes op de keel keuzes zouden moeten maken.”

“Online nieuws is voor ons het belangrijkste. Natuurlijk zijn er 150.000 – 200.000 Brabanders die dagelijks op tv ons nieuws zien en onze programma’s waarderen. Die horen er 100% bij, maar tv is wel een duur platform. In 2031 verwacht ik dat in de samenwerking met de NOS en de lokale omroepen grote stappen gezet zijn. En dat al het nieuws van lokale, regionale en landelijke publieke omroepen via één app beschikbaar is. Als ik naar 2031 kijk, dan verwacht ik dat de concentratie van nieuwsbedrijven nog verder is gekomen. DPG is dan, naast de publieke omroepen, misschien nog de enige (commerciële) speler in het journalistieke landschap.”

Stokje doorgeven
Renzo Veenstra mag het stokje voor deze serie over het medialandschap van 2031 doorgeven. Hij is er snel uit: “Ik heb zijn naam al even genoemd. Marcel Gelauff, de hoofdredacteur van het NOS Journaal. Niet alleen omdat hij veel ervaring heeft met samenwerking, maar hij zit ook op een plek waar hij de toekomst van dat lokale medialandschap daadwerkelijk kan beïnvloeden. Zelf ben ik bijvoorbeeld wel benieuwd hoe hij de toekomst van de NOS Nieuws-app, in relatie tot lokale en regionale omroepen, voor zich ziet.”

Bron: BM

Bericht delen