Metaverse Werkplaats: Touchpoint naar de toekomst
vrijdag 5 mei 2023

Metaverse Werkplaats: Touchpoint naar de toekomst

Dankzij de Metaverse Werkplaats gaan honderden studenten de komende jaren bouwen aan virtuele werelden en interactieve 3D-ervaringen. Kennis die met en in de creatieve industrie wordt ontwikkeld en zorgt voor de snellere adoptie van deze nieuwe technologie in zowel het onderwijs als de praktijk. “Het volstaat niet meer om een paar studenten op te leiden of een keer een leuk project te doen, we moeten hier voorop gaan lopen.”

Eind vorig jaar kregen Beeld & Geluid en de Metaverse Werkplaats een donatie van liefst vierhonderd VR-brillen (Meta Quest 2-headsets), een belangrijke stap in de vormgeving van het opleidingsprogramma om VR-toepassingen binnen diverse industrieën te ontwikkelen en het verlagen van de toegangsbarrière naar immersieve technologie.

De steun maakt deel uit van het Meta Immersive Learning-programma, waarmee flink investeert om de volgende generatie creators te helpen ontwikkelen en versterken, immersieve ervaringen te creëren die de manier waarop we leren veranderen, en de toegang tot leren via technologie vergroten. Beeld & Geluid en de Metaverse Werkplaats zijn de eerste Nederlandse organisaties die meedoen aan dit programma.

Zintuigen
Arno Lubrun, Country Director Benelux bij Meta: “De industrie en wij zijn ervan overtuigd dat er een andere versie van het internet aan komt, die veel meer naar de zintuigen toe gaat: handen, gezicht, gehoor. Dat brengt andere, immersieve ervaringen met zich mee en die kun je pas goed leren als je ze ook écht ondergaat. En dat is het mooie van de nieuwe technologie met een device op. En we heten dan wel Meta, maar wij gaan niet alleen de Metaverse bouwen; net zomin als wij internet hebben gebouwd.”

“Waar we nu staan, kun je het best vergelijken met het internet anno 1987. (Lachend) Ik weet dat nog wel, iedereen praatte erover, maar niemand snapte waar het naartoe ging en wat dat zou betekenen. Voor de Metaverse zijn we op hetzelfde punt beland. Wat we nu nodig hebben, is dat mensen daarmee gaan oefenen en leren. Als je naar Nederland kijkt, dan hebben we hier een fantastische positie, met onze creatieve- en gaming-industrie. En dan beschikken we als klein landje ook nog eens over een grote ondernemingsgeest. Die factoren bij elkaar maken Nederland zeer interessant. En het mooie van de Metaverse Werkplaats is dat het daar allemaal samenkomt.”

“We heten dan wel Meta,
maar wij gaan niet alleen
de Metaverse bouwen”

Rufus Baas, innovatiemanager bij Mediacollege Amsterdam en samen met collega Jantine de Vroome kwartiermaker van de Metaverse Werkplaats: “We hebben allemaal dezelfde doelstelling: talent opleiden voor die nieuwe industrie. Gemiddeld gaat het om veertig studenten per periode, vier keer per jaar, en bieden we diverse werkvormen aan met verschillende typen opdrachten. We gebruiken dit ook echt als touchpoint met de industrie, om zo interactie te creëren. Ook hier op het Media Park willen we weten: wat is nodig en belangrijk om jullie medewerkers goed op te leiden?”

“De Metaverse Werkplaats moet niet beperkt blijven tot wat we nu doen, maar echt een plek zijn waar mensen komen om skills bij te leren. Cross-disciplinair met elkaar te onderzoeken, dus ook echt voor de omgeving hier waarde creëren. Dat we al die vakscholen hebben, is best uniek. Als je in het buitenland vertelt wat wij hier aan mbo doen en met hele jonge mensen al super toegepast werken, voorbereidend op een beroep, dat is daar ongekend. Daarom zijn we ook zo blij met de VR-brillengift van Meta. Het volstaat niet meer om een paar studenten op te leiden of een keer een leuk project te doen, we moeten hier voorop gaan lopen.”

Metaverse Werkplaats

Campus
John Leek, Manager Creatieve Industrie bij Beeld & Geluid: “En daar wil ik dan nog graag aan toevoegen: het kan in de mbo-wereld niet alleen bedacht, maar ook gemáákt worden. In de kern zijn wij een gigantisch digitaal archief, ook qua content kunnen we veel leveren dat we op alle mogelijke manieren multimediaal en immersief toegankelijk proberen te maken. We zijn bovendien een knooppunt voor leren met en over de media en al jaren actief bezig om te zorgen dat het Media Park veel meer gaat functioneren als een campus.”

“Dat is een cruciale kerstbal in de grote kerstboom die we hier met elkaar in nauwe samenwerking optuigen. Je kunt wel over dingen praten, maar je moet het ook kunnen laten zién. In het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid bevindt zich de verdieping Verwonderen, waar bezoekers de toekomst van deze media kunnen ervaren. Deze ruimte zullen Beeld & Geluid en de Metaverse Werkplaats gebruiken om proof-of-concepts en prototypes te tonen aan een breed publiek én ze tevens te testen. Het delen van kennis tussen studenten, publiek en technologiepartners creëert op deze manier het perfecte klimaat voor innovatie.”

“Je kunt wel over dingen
praten, maar je moet het
ook kunnen laten zién”

Wanneer is de Metaverse Werkplaats voor jullie geslaagd?
Baas: “Als die meer doet dan alleen initieel opleiden, dus ook de huidige work force meekrijgt en echt een plek wordt om bij te leren. De grote droom is natuurlijk dat mensen van buitenaf hier naartoe komen omdat ze weten dat ze dingen ontdekken die relevant zijn voor die nieuwe toekomst. En dat ze vragen stellen waarop we met elkaar antwoorden kunnen formuleren. Het mooie van die campusgedachte is, dat eigenlijk een ecosysteem ontstaat met op zichzelf staande projecten die verbonden met elkaar weer nieuwe dingen creëren. Wij kunnen daar een innovatieve schakel in zijn, door mensen op te leiden die vaak neurodivers zijn en misschien niet direct in een hokje passen, maar die wel de makers van morgen zijn. De uitdaging is dat de partijen hier dat ook onderkennen en elkaars taal willen spreken.”

Inclusief
Leek: “Alle bedrijven op het Media Park zijn enorm eager op het binnenhalen van talent, maar willen ook hun bestaande mensen meenemen in de ontwikkelingen. Dan kun je ze naar opleidingsinstituten sturen, maar die hebben de kennis helemaal niet. Die zit hier! Daarom is de Metaverse Werkplaats een perfecte landingsplek voor vragen die leven op het Media Park, en daarbuiten. Tegelijkertijd zullen jonge mensen moeten leren ontwerpen voor iederéén, dat is ook een nieuwe manier van denken.”

Lubrun: “Ja, als je een inclusieve Metaverse wil maken, echt toegankelijk voor iedereen, dan bereik je dat alleen door een zo divers mogelijke groep ontwerpers, met hun eigen achtergrond of beperking. Maar wat ik hier zie, is al fantastisch en maakt me blij hoor. Kijk, de Metaverse bestaat nog niet hè, je kunt er niet even op inloggen. Het is nu een kwestie van doen, experimenteren en leren. We kunnen hier als Nederland echt een leidende positie creëren. Een van mijn persoonlijke passies is: hoe ziet de toekomst van werken er nou eigenlijk uit? We hebben best een file- en ruimteprobleem terwijl het steeds makkelijker wordt om op verschillende plekken te werken. Waarom moeten we allemaal naar die ene plek in de stad toe rijden? Daar kunnen creatieve oplossingen voor worden bedacht. De technologie van nu helpt ons om volgende stappen te kunnen zetten. Ook daarom is de Metaverse Werkplaats een belangrijk initiatief.”

Bron: BM
Foto’s: Tijger van Teylingen

Bericht delen