Kyra Steegs
Senior Director Video Improve Digital
Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

Het komt goed

Maandag 12 Juni 2017
Kyra Steegs
Senior Director Video Improve Digital

Hier gaan we dan…de week van Kyra. Met plezier neem ik het stokje over van mijn voormalig collega en goede vriend Niels Buningh van Vixy.

Wellicht goed om mezelf even voor te stellen voordat ik jullie een week lang meeneem in mijn observaties. Afgelopen jaar heb ik de stap gemaakt van de voor mij bekende broadcast-wereld naar de advertentietechnologie van Improve Digital. Improve Digital is een Europese speler in programmatic advertising en in mijn rol zet ik de videopropositie verder in de markt. Het inzetten van video advertising online en op tv is een grote belofte. Het moet de komende jaren een grote groei doormaken om tv relevant te houden voor advertising, maar ook om betaalde videocontent online mee te laten groeien. Deze week wil ik met name vanuit deze invalshoek ervaringen en zaken die me opvallen of verontrusten met jullie delen.

Met nog de tranen in mijn ogen van het ontroerende stuk van Peter Heerschop, Het komt goed, afgelopen vrijdag bij 538, haal ik diep adem en begin ik aan mijn blog voor Broadcast Magazine. Het waren, en zijn, roerige tijden en soms vraag ik me weleens af of mijn ouders op mijn leeftijd de wereld zo ook verdomd snel vonden gaan, met zo veel veranderingen.

Net als het thema van het BroadcastSummit afgelopen week; Change. Bijgewoond door de top van alle Europese broadcasters die zich grote zorgen maken over hun bestaansrecht. En gelijk hebben ze, want de cijfers liegen er niet om. Veranderd kijkgedrag, de enorme vlucht van time-shifted kijken, de veranderde kijk op wat een broadcaster is of moet willen zijn en huidige businessmodellen die niet meer afdoende blijken... Volgens de statistieken willen we overal ten alle tijden content kunnen zien, via alle mogelijke kanelane en zijn we maar beperkt bereid om hiervoor te betalen. Drie-en-een-half subscriptions oftewel abonnees per huishouden om precies te zijn. Dus met naast Ziggo en Netflix voor het hele gezin, FOX voor de man des huizes en een YogaChannel voor de drukke vrouw van nu, zijn we er wel.

Maar hoe overleeft de rest? De Videolands, de NLziets en online videoplatformen als Niels, die Vixy vorige week al beschreef. Daarnaast hebben we ook al die uitgeverijen zoals TMG en De Persgroep die na hun digitale revolutie en cross-mediale transitie, nu ook een hele videokijkende generatie kosteloos moeten voorzien. Want daar staan wij Nederlanders immers om bekend: kijken, kijken, maar niet kopen.

Dus zit er maar één ding op: adverteren tot we erbij neer vallen. En dat blijkt, als we kijken waar we met programmatic adverteren vandaan zijn gekomen. Al die terugkerende reclames van de reis die ik al heb geboekt, de storende happy ad na een ontroerend videootje. Maar met de juiste technologie, data en communicatie hoeft dat allemaal niet meer. Net zoals dat media een vak is, is onze technologie onvermijdelijk in het bieden van relevantie, het matchen van behoeftes en het verbeteren van kwaliteit om zo het vertrouwen van de kijker en consument terug te winnen. Wat de uitkomst ook is, je moet erop vertrouwen dat het goed komt. Net als mijn pa die in de eerste maand van zijn pensioen, en na zijn skiongeluk, erop moet vertrouwen dat er ooit weer de juiste botgroei komt. En mijn moeder die nog zo veel zou willen met mijn vader, juist nu, na dat pensioen. Mijn moeder, die net als haar hele generatie naar 'later' heeft geleefd en dan blijkt dat nu alles anders is.

We hebben de neiging om te willen vasthouden, te beheersen. Maar dingen gebeuren, ze lopen anders en je zult moeten dealen met veranderingen. Maar hoe hou je vertrouwen? Het komt goed lijkt dan toch nog het enige wat dan houvast biedt.

Kyra Steegs
Senior Director Video bij Improve Digital

P.S. Als je het stuk van Peter Heerschop nog niet hebt geluisterd na het einde te hebben bereikt van deze blog, doe het dan hier.