Mindf*ck
Mijn nieuwe baan bij het Nationaal Media Onderzoek (NMO) combineer ik met andere activiteiten die ik als zelfstandig ondernemer uitvoer. Zo ben ik sinds enige tijd ‘merkopsteller’. In die rol begeleid ik merkopstellingen voor bedrijven en organisaties.
Vrijwel altijd leidt een merkopstelling tot een ‘mindf*ck-moment’ als duidelijk wordt hoe krachtig ons onbewuste is bij het nemen van beslissingen. Een factor om (meer) rekening mee te houden. Een merkopstelling brengt onbewuste patronen aan de oppervlakte. We verwerken onbewust ongeveer tweehonderdduizend keer zoveel informatie als bewust; vergelijkbaar met een diepliggende ijsberg.
Ons bewuste denken is maar een zwakke afspiegeling van de enorm rijke hoeveelheid indrukken die we verwerken. Daarom is het goed om de intuïtie van jezelf en anderen te gebruiken voor het toetsen van voorgenomen merkbeslissingen. Dat doe je met een merkopstelling.
Bij een merkopstelling vraag je aan personen die niet op de hoogte zijn van het merkvraagstuk, om als representanten te fungeren. Zij staan dan voor de elementen die relevant zijn bij de merkbeslissing. Door deze personen in een ruimte te positioneren, maak je een merksysteem zichtbaar én voelbaar. De interactie die vervolgens ontstaat tussen de representanten legt een wereld aan emoties, obstakels en kansen bloot. Dat levert vele malen meer inzicht dan aan de hand van vergaderingen of heisessies. Die zijn eigenlijk misleidend als je bedenkt dat in maar liefst 95% van de gevallen het brein onbewust beslissingen maakt. Het is dus zaak om meer gebruik te maken van die onbewuste ‘kennis’.
Ik ben geen zweverig persoon, integendeel, maar merkopstellingen hebben écht mijn ogen geopend voor de waarde van intuïtie bij het nemen van beslissingen.
Frans Kok
Hoofd Communicatie NMO