Frans Kok
Hoofd Communicatie NMO
2023 - week 20

Inclusief

Ik werd laatst getriggerd door een presentatie van een research consultant van onderzoeksbureau Ruigrok. Het ging over inclusie, wat betekent dat iedereen, met of zonder beperking, kan meedoen in de samenleving. Er werden diverse voorbeelden genoemd van doelgroepen die moeite hebben om mee te doen aan marktonderzoek.

Zo hebben in Nederland 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. In een filmpje kwam een vrouw van middelbare leeftijd aan het woord. Zij liet een brief van de overheid zien. Vijf kantjes tekst met een oproep voor een vaccinatie. Zij begreep helemaal niets van de uitnodiging. Alleen de bijlage met twee plaatjes leverde iets van herkenning op: “Dit zal wel gaan over één of twee prikken”. Dat klopte, maar de rest van het verhaal was aan haar verloren gegaan.

In ons vak zijn wij geneigd om respondenten te overladen met oneindig lange vragenlijsten. We willen alles van respondenten weten om de informatie te kunnen gebruiken voor het aanmaken van doelgroepen voor mediaplanning of programma-evaluaties. Is dat écht nodig? Kan het anders? Doen we wel genoeg ons best om ook de grote groep van laaggeletterden te betrekken in onderzoek? Die vragen moeten we kunnen beantwoorden; ze zijn essentieel voor de kwaliteit van ons werk.

Frans Kok
Hoofd Communicatie NMO

De week van Frans Kok

Hoofd Communicatie NMO
2023 - week 20