Article header image

Sanoma verkoopt SBS aan Talpa

John de Mol neemt het meerderheidsbelang in zendergroep SBS Nederland over van het Finse Sanoma. Sanoma ontvangt een netto bedrag van 237 miljoen euro en verkrijgt 100 procent van de aandelen van Veronica Uitgeverij als onderdeel van de transactie.

Talpa wordt als gevolg van deze transactie 100 procent eigenaar van SBS (SBS6, Veronica, Net5, SBS9). De voorgenomen verkoop en acquisitie zijn onder voorbehoud van gebruikelijke condities inclusief de goedkeuring van toezichthouders. De transacties zijn naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar afgerond. 
 
Het voornemen om de aandelen van SBS te verkopen is ‘het resultaat van een strategische analyse van het totale portfolio van Sanoma Group in het najaar van 2016’, zo meldt Sanoma maandag.

Talpa Holding, de houdstermaatschappij van John de Mol, kocht samen met Sanoma in 2011 het omroepbedrijf SBS. De twee betaalden hiervoor ruim € 1 mrd. Twee jaar later kwamen echter grote scheuren aan het licht tussen de twee aandeelhouders. De Mol vond dat Sanoma meer moest investeren in het tv-bedrijf, maar de Finnen hadden hier geen mogelijkheden voor wegens teruglopende resultaten.

Peter de Mönnink, CEO Sanoma Nederland en SBS: “Met de verkoop van onze aandelen verandert voor onze adverteerders op korte termijn niets. Voor de toekomst blijft Sanoma haar sterke merken verder cross-mediaal ontwikkelen via haar magazines, evenementen, online video kanalen, sites en apps, met een nadrukkelijke focus op data en video.”
 
“Sanoma en Talpa onderkennen de voordelen van cross-medialiteit en de samenwerking daarin, in het bijzonder op de advertentiemarkt. Op basis van de positieve ervaringen van de afgelopen jaren hebben beide partijen afgesproken om te onderzoeken hoe deze samenwerking ook in de toekomst voortgezet kan worden. Daarbij staat het belang van de markt en de klanten altijd voorop. Alle lopende contracten zullen zoals afgesproken worden uitgevoerd.”
 
John de Mol: “We begrijpen de strategische keuze van Sanoma. Tegelijkertijd biedt dit ons een unieke mogelijkheid om 100 procent eigenaar te worden van SBS. Ik geloof sterk in een onafhankelijk Nederlands multimediabedrijf dat flexibel is om in te kunnen spelen op het veranderende medialandschap. De onderneming die ik wil bouwen kan 24/7 content via verschillende platformen aanbieden. Dit betekent dat SBS onderdeel gaat worden van een geheel dat veel breder is dan alleen televisie.”
 
De Mol heeft de ambitie om een Nederlands multimediaal powerhouse te bouwen. Daartoe heeft hij recent ook geprobeerd om TMG in te lijven, het moederbedrijf van dagblad De Telegraaf. Een meerderheid in TMG lijkt echter naar het Belgische Mediahuis te gaan. De Mol houdt wel nog altijd een belang van 28 procent in deze onderneming en lijkt vooralsnog niet van plan zijn participatie op te geven.

Samen met TMG bezit De Mol ook al de Nederlandse radiozenders Sky Radio, Radio 538, Radio Veronica en Radio 10. De Mol bezit bijna 80 procent van de gezamenlijke radio-onderneming. Ook is De Mol via het productiebedrijf Talpa Media betrokken bij de onlinevideokanalen die TMG wil gaan opzetten. Eigenaar van Talpa Media is sinds 2015 het Britse mediabedrijf ITV. Oprichter John de Mol heeft zich echter tot 2020 verbonden aan het productiehuis.

Bron: Sanoma/BM

Bericht delen