Article header image

RTL Nederland ziet winst aanzienlijk dalen

De brutowinst bij de Nederlandse tak van het internationale mediabedrijf RTL Group daalde in de eerste helft van het jaar van 30 miljoen euro naar 20 miljoen euro.

In die periode kromp de markt voor televisiespotjes met 6,2 procent, waardoor de advertentieomzet onder druk stond.

De omzet voor RTL Nederland ging ook omlaag, van 236 miljoen euro naar 226 miljoen. Dezelfde daling is ook te bespeuren bij RTL België. Daar zakte de omzet weer onder de 100 miljoen.

Nederland heeft niet echt bijgedragen aan de solide resultaten van de volledige groep. De totale omzet voor RTL Group steeg in de eerste helft van 2017 met 8,8 procent naar 2,9 miljard euro, voornamelijk dankzij digitale activiteiten die 389 miljoen euro opbrachten, tegenover 264 miljoen een jaar geleden.

Het bedrijfsresultaat viel iets lager uit, op 626 miljoen euro. Onder de streep noteerde RTL een winst van 320 miljoen.

Sven Sauvé, CEO RTL Nederland zegt over de halfjaarcijfers 2017: “Na jaren de wind in de zeilen te hebben gehad, laat de eerste helft van 2017 een minder positief resultaat zien. De dalende tv-advertentiemarkt en het snel veranderende kijkgedrag heeft z’n weerslag op ons winstniveau. Het goede nieuws is dat we met een tweede marktpositie van Videoland en de grootste MCN van Nederland serieus voet aan de grond hebben gekregen in een disruptief medialandschap. Die activiteiten hebben tijd nodig om te groeien en die tijd nemen we; net als de ruimte om te investeren in deze veelbelovende initiatieven. We gaan dus nog meer versnellen op de ingeslagen weg.”

Bron: Emerce/BM/RTL

Bericht delen