Article header image

NPO 1 stuurt gamers naar Normandië

Drie jonge gamers, die de oorlog vooral kennen uit hun favoriete games, treden in de voetsporen van een echte soldaat en leren zo het ware verhaal en de historische context van hun games kennen.

De gaming industrie is een miljarden business en de populariteit van oorlogsspellen – als Call of Duty, Brothers in Arms en Battlefield –  is groter dan ooit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de jonge generatie de bloederige taferelen van D-Day niet zozeer kent uit een geschiedenisboek of door de verhalen van hun grootouders, maar dankzij de oorlogsspellen die zij massaal spelen.
Zo ook Shanna (25), Lorenzo (21) en Niels (20) – alle drie gek op schietspelletjes. Vanachter de console bestormen zij de stranden van Normandië, luid juichend als ze weer een Duitse tegenstander hebben uitgeschakeld. En als ze zelf sneuvelen, hebben ze altijd een tweede leven.
In Operatie D-Day treden Shanna, Lorenzo en Niels in de voetsporen van een geallieerde 20-jarige soldaat die 74 jaar geleden vocht voor onze vrijheid. Welke gevaren kwam hij op zijn weg tegen? Welke ontberingen en angsten heeft hij moeten doorstaan? En heeft hij het uiteindelijk gered tot de bevrijding? Aan de drie gamers de speciale taak om dát uit te vinden.
Hun zoektocht brengt hen langs historische locaties in Zuidwest Engeland, Normandië en Nederland. Onderweg ontmoeten zij veteranen en burgers, die hun ingrijpende verhaal vertellen en zo komt de geschiedenis tot leven. Niels: “De game was aanleiding om meer te leren over de geschiedenis en heeft een andere lading gekregen. Als je de namen en de verhalen van de slachtoffers hoort, maakt dat diepe indruk. Ik had niet gedacht dat deze reis emotioneel zo zwaar zou zijn.”
Annechien Steenhuizen presenteert vanavond het NTR-programma Operatie D-Day, om 22.00 uur op NPO 1. Hier is de promo te bekijken.

Bron: NTR/Simpel Media/BM

Bericht delen