Goede resultaten voor RTL Group
vrijdag 5 augustus 2022

Goede resultaten voor RTL Group

RTL ziet het aantal betalende abonnees voor de streamingdiensten van RTL Group in Duitsland en Nederland flink toenemen. In het afgelopen half jaar groeide het aantal gebruikers naar in totaal 4,5 miljoen. De streamingomzet steeg met 21,5 procent naar 130 miljoen euro.

De groepsomzet steeg de afgelopen zes maanden met 8,7 procent tot een recordniveau van 3,3 miljard euro. In het tweede kwartaal steeg de omzet met 6,5 procent tot 1,714 miljard, maar RTL merkt al wel dat de reclamemarkten aan het vertragen zijn, met name in de thuismarkt Duitsland.

De aangepaste EBITA steeg in de eerste helft van 2022 met 3,7 procent naar 501 miljoen en de groepswinst daalde naar 304 miljoen. De stijging van de groepsomzet kwam mede door de sterke prestaties van RTL Nederland. In de eerste helft van 2022 rapporteerden de tv-zenders van RTL Group in Duitsland en Nederland hogere kijkaandelen.

De voorgenomen fusie van Groupe TF1/Groupe M6 heeft averij opgelopen omdat de Franse mededingingsautoriteit grote bezwaren ziet. Er zijn volgende maand hoorzittingen gepland. RTL Group verwacht dat in het najaar de fusie van RTL Nederland en Talpa Network goedgekeurd wordt door de ACM.

De eerste helft van 2022 is het beste halfjaar uit de geschiedenis van RTL Nederland, zowel qua omzet als Adjusted EBITA. De groei in de tv-advertentiemarkt heeft doorgezet. Dankzij uitstekende kijkcijfers heeft RTL Nederland die groei ook ruimschoots kunnen verzilveren.

Sven Sauvé, CEO RTL Nederland over de halfjaarcijfers 2022: “Ons totale zenderaandeel in de kerndoelgroep 25 tot 54 jaar steeg opnieuw en kwam uit op 34,5 procent (H1 2021: 33.1 procent). Ondanks dat Videoland ten opzichte van H1 2021 een groei van 6,2 procent van het aantal betalende abonnees noteerde, wordt met de toegenomen concurrentie de strijd om de tijd van de consument met de dag uitdagender. Daarom ben ik meer dan tevreden met onze sterke performance. Dat geeft ons namelijk volop de ruimte om nog meer te investeren in kwalitatief hoogwaardige nieuwsvoorziening en vernieuwende en aansprekende content.”

Bron: Emerce/RTL Nederland/BM

Bericht delen